-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Nissan Micra 1.2 Visia
En frisk nykommer når det gjelder både interiør og eksteriør, og med eksemplarisk plassutnyttelse.
Først publisert i BIL 4 - 2003.
Lite eller ingenting minner om den forrige Micra, bortsett fra at den fortsatt er liten. Utseendet tar det nok litt tid før vi venner oss til, men Nissan har jo sendt Primera i forveien for å forberede publikum på at det er iøynefallende biler som nå gjelder fra den japanske produsenten.
Det krever litt tid før man finner seg godt til rette i førersetet. Førersetet kan riktignok reguleres i høyden, men på den måten at sittevinkelen forskyves. Rattet kan tiltes, men ikke lengdeforskyves. Jeg savner en midtkonsoll å hvile høyrebenet mot, derimot kan jeg plassere venstrefoten på en god, bred fothviler.
Dashbordet er utstyrt med noen retro-look-pussige hendler og brytere som man liker eller misliker – smak og behag er forskjellig, men funksjon og plassering er det lite å utsette på. Defrosteren dekker ikke hele frontrutens bredde, så i vått snøvær legger det seg lett is på høyre vindusvisker. Innfelt i dashbordet til høyre for gearspaken finner vi en knagg som er velegnet for damenes håndveske – eller lettere bæreposer.
Plassen i baksetet er mer rommelig enn man umiddelbart skulle tenke seg – hvis man er villig til å gi bort noe bagasjeplass. Baksetet kan nemlig skyves 20 cm i lengderetningen, noe som gir imponerende benplass på bekostning av 120 liter bagasjeplass. En årsak til de
generøse plassforhold i kupéen er at akselavstanden er økt med 7 cm i forhold til forrige Micra. Samtidig er bredden økt med 6 cm og høyden med 10 cm.
Sikkerheten er ivaretatt gjennom blant annet fire kollisjonsputer, aktive hodestøtter foran, beltestrammere for fører og passasjer foran, samt ABS-bremser med både elektronisk bremsekraftfordeling og bremseassistanse. Sistnevnte system er kjent fra dyrere Mercedes- og Peugeotmodeller, og gir forsterket bremsekraft ved nødbremsing. Av standardutstyr ellers finner vi lyktespylere, høyderegulerbare hovedlys, oppvarmede sidespeil, høyderegulerbart ratt, servostyring, totrinns varme i forsetene samt elektriske vindusheiser foran. Prisen må også ses i lys av at RDS-radio/CD-spiller og fire høyttalere er inkludert fra fabrikk.
Vi har også kjørt Micra 1.0,en billigere variant med noe mindre utstyr og en motor som yter 65 hk. Til alt vesentlig av kjøring i nærmiljøet er denne varianten tilstrekkelig, men ute på landeveien og med fire personer i bilen merkes det at dreiemomentet topper seg på beskjedne 90 Nm. En 1,5-liters dieselmotor blir levert fra fabrikk fra sommeren av, men det er lite trolig at den tas inn av importøren. Norske kunder har ingen tradisjon med å kombinere småbil og dieselmotor.
Alt i alt, med tanke på at kjørekomfort og motorytelse ikke avspeiler en typisk milsluker, lever Micra fint opp til det den er skapt til å være; en liten og lettkjørt bybil som byr på god fleksibilitet med sitt flyttbare baksete.
NISSAN Micra 1.2 Visia:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 9,9:1. Sylindervolum: 1240 ccm. Boring og slaglengde: 71,0 x 78,3 mm. Effekt: 59 kW (80 hk) v/5200 o/min. Dreiemoment: 110 Nm v/3600 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Bremser: Skiver foran og tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 165/70R14.
Mål: Lengde: 371,5 cm. Bredde: 166,0 cm. Høyde: 154,0 cm. Akselavstand: 243,2 cm. Sporvidde f/b: 147,0/145,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1055 kg. Tillatt totalvekt: 1475 kg. Maks vogntogvekt: 2275 kg. Maks taklast: 50 kg.
Bagasjerom: 251-371 liter (VDA).
Tankvolum: 46 liter.
Aks. 0 - 100: 13,9 sek
Toppfart: 167 km/t
Forbruk bykjøring: 0,74 l/mil
Forbruk landevei: 0,51 l/mil
Forbruk snitt: 0,59 l/mil
CO2-utslipp: 143 g/km
Pris: kr. 166.900,-
Forbruk i følge 99/100/EU.