BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie
BMW 3-serie

Ny 3-serie klar for Norge

De første norske journalister er akkurat nå på vei mot sydlige breddegrader for første prøvekjøring av BMWs nye 3-serie. Vi har fått tilgang til priser og tekniske data.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT 26/1 (se nederst):

Den nye 3-serien med intern modellkode E90 blir større enn forgjengeren (E46) i lengde og bredde. Akselavstanden er strukket til 2,76 meter (+ 3cm), lengden til 4,52 (+ 5cm), bredden til 1,82 (+ 8cm) mens høyden forblir den samme, 1,42 meter. Bagasjerommet er økt med 20 liter til 460 liter.

Betegnelsene er velkjente fra 3-serien, men motorene er nye og kraftigere enn tidligere. Unntaket er 320i som i E90-utgave får en 4-sylindret motor i stedet for den populære rekkesekseren. Denne vil nok sammen med 320d bli de mest populære modellene i Norge – i alle fall frem til høsten når bilen lanseres som 318i og 318d med enda mer avgiftsgunstige motorer.

”Billig inntrekker
Nye 320i blir over 50.000 kroner billigere enn dagens 320i, men dette skyldes som nevnt en enklere motor med mindre krefter. Også 320d blir gunstig priset, et tillegg på 12.000 kroner i forhold til dagens modell, er mindre enn det den ekstra hk-avgiften utgjør.

Sedanen kommer til Norge og resten av Europa i mars, og trolig vil touring-versjonen (stasjonsvogn) bli lansert på høstens Frankfurt-utstilling. Kollega Trygve Bæra er med på lanseringen, noe du kan lese mer om i Bil nummer 4. Innen bladet kommer i handelen skal vi også prøvekjøre nye 3-serie på norske vinterveier i midten av februar.

Prøvekjørt
Kollega Trygve Bæra i BIL har i dag hatt sin første kjøretur i nye 3-serie, både på bane og på landevei. Han forteller at bilen er meget bra ballansert og har en nydelig, presis styring. Totalt sett gir den en høy kvalitetsfølelse.

Motoren i 320d er svært trekkvillig over et stort register slik at du får godt skyv selv ved lave turtall. Interiøret er ikke radikalt forandret fra E46, men en strukket akselavstand gir noe bedre plass i baksetet.

Bæra gjør oppmerksom på at prisene på nye 3-serie ikke er direkte sammenlignbare med prisene på dagens modeller siden en del utstyr er fjernet og må kjøpes som ekstrautstyr. Vi kommer tilbake med mer informasjon på dette punktet når BMW Norge har klar en komplett pris- og utstyrsliste.

Mer om nye BMW 3-serie finner du i mars-utgaven av Bil.

Priser BMW 3-serie (sammenlignet med dagens modell E46)

Flere detaljer: Tekniske data

VIDEOER:
- 3-serie interiør
- 3-serie eksteriør
- 3-serie i bymiljø
- 3-serie presentert av Chris Bangle
- 3-serie med/uten aktiv styring
- 3-serie med/uten Soft Stop

Powered by Labrador CMS