XDrive og nye motorer til 5-serie

BMW vil i løpet av våren fornye bensinmotorene i 5-serien. I tillegg kommer de med en gladnyhet for nordmenn som plages med glatte vinterveier.

Publisert Sist oppdatert

Dagens rimeligste modell, 520i forsvinner til fordel for 523i som får en 2,5-liters rekkesekser som yter 179hk (+ 9 hk) og har et maks dreiemoment på 230 Newtonmeter (+ 20 Nm) i området mellom 3.000 og 5.000 omdreininger.

525i går fra dagens 192hk og 245Nm til 221 hester og 250 Newtonmeter ved 2.750 til 4.250 omdreininger. Også 530i får et løft, fra 231 til 262 hester mens dreiemomentet på 300 Newtonmeter blir intakt over et større område – fra 2.500 til 4.000 omdreininger.

XDrive
Mange vil nok også sette pris på at nye 5-serie snart kan tilbys med firehjulsdrift. Det er XDrive systemet – benyttet i X3 og X5 – som nå tilpasses 5-serien, i første rekke 525xi og 530xi som både sedan og stasjonsvogn.

XDrive er et avansert elektronisk system som fordeler kreftene dit det er mest behov for dem. En smart finesse ved systemet er Hill Descent Control (HDC) som trygt tar deg ned bratte bakker i kontrollert fart.

Her er viktigste data for de nye modellene (dagens modeller i kursiv nederst på siden):

Nye modeller:

Mod

Effekt

Moment

0-100

Toppfart

Forbruk

523i

179hk

230Nm

8,5 sek.

235 km/t

0,85 l/mil

525i

221hk

250Nm

7,5 sek.

245 km/t

0,87 l/mil

530i

262hk

300Nm

6,6 sek.

250 km/t

0,88 l/mil

525xi

221hk

250Nm

8,3 sek

237 km/t

0,96 l/mil

530xi

262hk

300Nm

6,8 sek.

250 km/t

0,97 l/mil

Dagens modeller:

Mod

Effekt

Moment

0-100

Toppfart

Forbruk

520i

170hk

210Nm

9,0 sek.

230 km/t

0,90 l/mil

525i

192hk

245Nm

7,9 sek.

238 km/t

0,94 l/mil

530i

231hk

300Nm

6,9 sek.

250 km/t

0,95 l/mil

Powered by Labrador CMS