Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse
Mercedes B-Klasse

B-Klasse fra Mercedes

Mercedes Benz debuterer sin nye B-Klasse i Geneve. Til sommeren er den på plass hos norske forhandlere. Et alternativ for de som synes A-Klasse blir for liten.

Publisert Sist oppdatert

Sport Tourer er betegnelsen DaimlerChrysler bruker på denne og den kommende R-Klasse. B-Klasse er i følge Mercedes løsningen for de som ønsker en rommelig bil med eksemplarisk komfort og fleksibilitet kombinert med kjøreglede - alt pakket inn i kompakte ytre mål.

Sandwich
Mercedes benytter sitt plassbesparende ”sandwich konsept hvor motor og transmisjon plasseres delvis foran og delvis bak passasjercellen. Dermed oppnår man at B-Klasse får innvendig plass som en vesentlig større sedan på tross av en total lengde på 4,27 meter26 centimeter kortere enn en C-Klasse sedan. Akselavstanden er 2,78 meter og dette gjør at avstanden mellom setene og benplassen nesten tilsvarer S-Klassen.

Bilen har et fleksibelt interiør. Både bakseter og passasjersetet framme kan klappes sammen og tas helt ut av bilen. Dermed gjøres den raskt om fra en komfortabel personbil til en praktisk varebil med lastekapasitet på 544 liter med alle setene intakt til 2245 liter når disse er fjernet. Maks lastelengde uten forsete er 2,95 meter.

Fra 95 til 193hk
Mercedes har nok å velge mellom av motorer. I første rekke tilbys 6 firesylindrede alternativer til B-Klasse med ytelser fra 95 til 193hk. Toppmodellen B 200 TURBO er utstyrt med en nyutviklet 2-liter som har et maks dreiemoment på 280 Newtonmeter i hele området mellom 1.800 og 4.850 omdreininger. Det tar den fra null til hundre på 7,6 sekunder og gir den en potensiell toppfart på 225 km/t.

Kraftigste dieselmodell er B 200 CDI som byr på 140hk og 300 Newtonmeter. På tross av en sprint til 100 på 9,6 sekunder og en toppfart på 200 km/t, kan den skryte av et snittforbruk på 0,56 liter på mila. B 200 TURBO og CDI-modellen B 180 CDI og B 200 CDI leveres med 6-trinns manuell gearkasse som standard, men alle modellene i B-Klasse kan mot pristillegg leveres med en nyutviklet trinnløs automatkasse (Autotronic).

Styrehjelp
Bilene er utstyrt med progressiv elektromekanisk servostyring som gir en smidig bil i bytrafikk og tyngre styring på landeveien i høyere hastigheter. ESP er selvsagt standard, og nå er stabilitetsprogrammet også koblet til styringen for å hjelpe føreren i kritiske situasjoner. Ved bremsing på underlag med variabel friksjon, hjelper systemet føreren å holde bilen på veien.

På komfortfronten tilbys B-Klasse med aircondition, 4-ekers multifunksjonsratt, armlene mellom forsetene, elektriske vindusheiser, tonet glass og detaljer i børstet aluminium på midtkonsollen og dørpanelene.

B-Klasse er på plass hos norske Mercedes-forhandlere i juni. Den norske importøren har et salgsmål på til sammen 1000 A- og B-Klasse biler i 2005, viktige bidragsytere for å øke markedsandelen fra fjorårets 3,4 prosent til 4,5 (inkludert Smart).

Interessant for Norge
- B-Klasse vil vekke oppsikt når den kommer på norske veier i juni. Den nye stjernen har allerede skapt en enorm interesse både blant kunder og ikke minst i forhandlerkjeden. Vi planlegger å selge rundt 400 biler i år, men får vi tilgang på flere skal vi nok selge disse også. Dette er en bil vi har stor tro på, sier Erik Tønnesen, direktør for Mercedes-Benz personbiler i Norge,

Prisene er ikke klare men Tønnesen forventer at den meget attraktive inngangsmodellen vil starte godt under 300 000 kroner. For å tydeliggjøre B-Klassens egenskaper sporty og romslig, vil Mercedes-Benz-kjeden i Norge profilere den nye bilen under navnet Sports Tourer.

Powered by Labrador CMS