Nye Passat er større enn sin forgjenger i alle mÃ¥l
Nye Passat er større enn sin forgjenger i alle mål
Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Ny Passat

Passat passerer 100.000

Nye Passat som skal lanseres i Geneve i mars, har allerede en rekord innen rekkevidde. Den kommer til å bringe antall Passater solgt i Norge over 100.000 enheter.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT MED NYE BILDER 16/2-05

Det er hektisk på lanseringsfronten for tiden. I dag er kollega Trygve Bæra i Spania og kjører nye A6 Avant (se egen omtale) mens Jon Winding-Sørensen er i Tyskland for et første møte med en helt ny Passat. Begge bilene vil bli behørig presentert i neste Bil, men du får selvsagt noen gratis smakebiter her på BilNorge.no også.

De første på plass
Til nå er det solgt over 85.000 Passat i Norge siden introduksjonen i 1973, og med en salgstakt på et sted mellom 3.000 og 5.000 pr år, er det denne generasjonen som vil bringe totalvolumet forbi 100.000.

De første bilene er i Norge omtrent akkurat, men det skal mye til at du treffer på noen av dem i trafikken for de benyttes til teknisk opplæring hos importør og forhandlere. Rett etter påske har forhandlerne fått sine første biler, men prisene må være klare før det, for allerede 7.-8. mars starter forhåndssalget.

Det er sedanen som er først ute – stasjonsvogna følger forhåpentligvis i september. Og dersom den gjør det regner importøren med å selge 2.500 Passater inneværende år. Ingen av dem vil koste under kr 250.000, trolig vil 105-hesters diesel til like under 300.000 bli bestselgeren.

Endelig på tvers igjen
Endelig har VW lagt motoren på tvers igjen også i Passat, noe som medfører at den kan bruke mange komponenter fra Golf. Men det betyr også mer innvendig plass. Akselavstanden er strukket med 7 millimeter, men kupelengden er økt med minst 20 ganger så mye takket være motorens plassering.

Utvendige mål (LxBxH) er 477 (+ 6,2) x 182 (+ 7,4) x 147 (+1) centimeter og akselavstanden 271cm. Bagasjerommet har en kapasitet på hele 565 liter, 90 mer enn dagens modell. Ny multilink bakaksel og større sporvidde både foran og bak skal gi økt kjørekomfort.

Ved lanseringen står fem bensinmotorer (102 – 250 hester) på programmet, alle unntatt den minste direkteinnsprøytede FSI-motorer. 4 av dem har 6-trinns gearkasse som standard. Dessuten tilbys tre TDI-motorer med fra 105 til 170 hester.

Nye Passat skal som dagens modell leveres i fire forskjellige utstyrsnivåer. Nivåregulering, 4Motion og det du ellers er vant til av snacks, vil selvsagt også kunne tilbys.

Den Nye Volkswagen
Utseendet er åpenbart Den Nye Volkswagen med kraftig front, runde lykter bak pleksiglass (som minner om Bobla) og tjukk C-stolpe (som antyder Audi-soliditet). Nye Passat blir forresten første bil i denne klassen som tilbys med avstandsregulerende cruisecontrol, men forøvrig har den alt det obligatoriske sikkerhetsutstyret og mer til.

Den første Passat ble solgt i Norge i 1973, da ble det registrert 1.234 nye slike. Samme år ble det solgt 6.360 Bobler og rundt 1.500 av hver av 411 og K70. Beste Passat-år var 1998 da det ble registrert 6.103 av modellen i Norge. Den rekorden blir nok stående en stund.

Du kan lese mer om Passat og se de første bilder av bilen i vår forhåndsomtale. Enda mer informasjon vil du finne i neste nummer av Bil.

Powered by Labrador CMS