-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kias karneval på ny
I 1999, våren, kom Kias minivan. Carnival het den. Sedona i USA. Nå fikk vi se den nye Sedona på Chicago-utstillingen. Ingen grunn til at den ikke skal bli den nye Carnival.
Carnival har faktisk vært en populær Europa-modell. Over 20.000 salg i Europa i fjor. I Norge er det primært varebilutgaven som selger, 154 av den i fjor mot bare 2 personbiler.
Nå er den altså vist i ny utgave i USA, og det som er spesielt spennende med den er at den kommer på den samme, nye plattformen som Hyundais nye midivan skal komme på til høsten – og den vet man ingenting om.
Men den nye Kia-utgaven forteller i hvert fall om 2,8-liters V6, om femtrinns automat, og tre seterader, og masse airbags, og om seter som foldes flatt i gulvet, og om 15% mer plass enn i den gamle. Den veier også mindre enn den gamle, men allikevel regner Kia med fem stjerner i den amerikanske kollisjonstesten.
Og slikt er viktig, for rett nok har Kia i USA økt fra 12.000 biler i 1994 til ti ganger så mange ti år senere. Men det blir bedre og bedre kjent at Kia henger etter hva kvalitet angår. Kollisjons-renomméet er heller ikke det beste, men det største problemet er at folk vet egentlig ikke om Kia. Det er bare 54 prosent av amerikanske bilkunder som aner at Kia faktisk selger biler.
For å bøte på dette har de investert 200 millioner dollar i nye test- og konstruksjonsfasiliteter i USA. Men det smarteste er kanskje å ha hentet inn Tom Kearns, en av GMs mest profilerte designere med ansvar for en rekke av de beste Cadillacene de siste årene.
Hjelper disse grepene i USA, kommer vi kanskje til å se noe liknende i Europa.