Pagani Zonda F
Pagani Zonda F
Pagani Zonda F
Pagani Zonda F

Enda mer Pagani

Pagani Zonda har en spesiell plass i våre hjerter. Det er den bilen jeg har lært flest argentinske bannuttrykk i, i løpet av tre sekunder, da jeg mot alle odds klarte (så vidt) å holde den på veien (gass og brems samtidig er ikke smart) - med Horacio Pagani i setet ved siden av.

Publisert Sist oppdatert

Nå bygger han en modell der muligheten for å dumme seg ut er enda større. Zonda F heter hans nye muskebil, som han skal presentere på Geneve-utstillingen til uken. F’en er der for å minnes Paganis gamle kompis, Juan Manuell Fangio, verdensmesteren over alle verdensmestere, som på mange måter fikk unge Pagani til å realisere drømmen sin.

I F-utgaven har motoren, fremdeles en 12-sylindret Mercedes-maskin fått et slagvolum på 7,3 liter og AMG har hjulpet den opp til 602 hestekrefter. 760 kpm ligger der også, allerede ved 4000 omdreininger.

Null til hundre kan den nesten ikke telle en gang, det går på 39 tiendedeler. Snaue 10 sekunder tar det før den viser 200 km/t, og dersom du skulle ønske å avslutte det derfra vil den kunne bremse til null på 4,4 sekunder med jernplatene fra Brembo.

Men dersom du ikke hiver ut ankeret men fortetter å konsentrere deg om den lille pedalen til høyre, behøver du ikke melde deg ut før på 345 km/t. Og da har i hvert fall den to tonn tunge SLR McLaren sagt takk for seg. (Hvorfor i all verden kjøper folk noe slikt når det finnes så mye annet som er både kjappere, mer moderne og atskillig mer eksklusivt?)

Horacio Pagani har selvfølgelig medisiner til folk som ikke synes dette holder heller. Clubsport-pakken som bringer hk-tallet opp til 650 hester, og dreiemomentet til 780 Nm. Og keramiske skiver, som du riktignok må holde varme hvis de skal gjøre noe inntrykk, og fremdeles under 1300 kg.

Og ingen kan beskylde denne ville kreasjonen for å være verken tacky, harry eller vulgær.

Powered by Labrador CMS