Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso
Rinspeed Senso

Sensuell bil? Sensuell??

Jeg har uten særlige problemer klart å beskrive negativ sleperadius så selv Folkevogn-forhandlere forsto det. Og jeg kan når som helst gi deg en overbevisende greie på forskjellen mellom kraft og effekt. Men å beskrive den nye Rinspeed Senso, byr på et og annet problem.

Publisert Sist oppdatert

Kanskje blir det lettere etter at Frank Rinderknecht har demonstrert den for meg på Geneve-utstillingen. For han kaller den verdens mest sensuelle, i betydningen at den ”senser føreren. Den måler mine biometriske data og serverer meg tilbake en blanding av farger og mønstre og lys og lukter som skaper et miljø så jeg blir en blanding av lys våken, oppmerksom og lykkelig.

Her snakker vi avanserte LCD monitorer fra Sharp, og vi snakker elektrolysende filmteknikk fra Bayer og vi snakker masse seriøs vitenskap fra universitetene både i Innsbruck og i Zürich. Men når en del av denne vitenskapen koker ned til betegnelser som zenMotion effekt, eller Zen-soriale effekter, og det skal bringe tankene hen til litt mystisk fjerne-østen meditasjon, stopper det litt opp her i gården.

Jeg har tross alt lest det meste av beat-litteraturen, sett doble soloppganger fra Fuju-san mens vi deklamerte haikus fra fjerde stasjon, og slått hverandre i hodet med ganske morsomme zen-paradokser (”hør hvor høyt den en-armede applauderer”) til å bli spesielt imponert av Zen-buddhistiske assosiasjoner.

Men på den annen side, jeg skal ikke se bort fra at en moderne bil kan stimulere meg både ved hjelp av lukt og lyd og lys, men når jeg kjører bil vil jeg helst være alert, og ikke i meditasjonsmodus.

Men jeg gleder meg til å sjekke ut finessene, og selv om jeg ikke blir overbevist av det biometriske, kan jeg allerede nå la meg begeistre litt av det ville karosseriet der det åpenbart er brukt mange spennende materialer – ellers hadde ikke disse formene vært mulige, eller se frem mot å fyre opp den 3,2-liters Porsche-motoren som nå tenner på naturgass, og jeg vil gjerne se nærmere på det KW-utviklede chassiset som ser ut til å ha flere muligheter for justeringer enn de fleste andre chassiser jeg har møtt.

Men de av dere som ikke får møtt bilen i virkeligheten på Geneve-utstillingen, kan gjøre mye som er kjedeligere enn å gå til www.rinspeed.com. Ikke bare finner dere alt om Senso, men dere finner også linker til alle Rinspeeds samarbeidspartnere i dette prosjektet. Det er, finner du fort ut av, ikke akkurat folk man uten videre overser. Zen eller ikke, prosjektet virker spennende.

Powered by Labrador CMS