-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Alfa 147 2.0 TS – Ford Focus ST170 – Seat León 20VT 4
Vinterlige kjøreforhold stiller spesielle krav til de sportslige bilene også. Vi tok med tre spreke ut i vinterkulda for å forsøke å finne hvilken som er best egnet for den barske norske vinteren.

Først publisert i BIL 3 - 2003.
Vintersportsbiler
Egentlig hadde vi planlagt at dette skulle bli en firebilstest, men det var ikke enkelt å få lagt hendene på en Mini Cooper S i rimelig tid til testen. Vi måtte derfor nøye oss med Alfa 147 2.0 TS Selespeed. Ford Focus ST170 og Seat León 20VT 4. Et pent trekløver som elegant favner bredden blant de kjappe kompaktbilene. De er riktignok ikke helt i samme prisklasse, men som du vil se får du stort sett hva du betaler for, og det er ikke uten grunn ST170 er billigst og León 20VT 4 er dyrest.
På vinterføre er det lett å falle for firehjulsdriftens fordeler, men vi får stadig bevis på at det er utrolig gode alternativ, og at et godt satt chassis faktisk ikke trenger drift på alle fire for å gi gode vinteregenskaper. Landeveien er ikke stedet å utforske verken forhjulsdriftens eller firehjulsdriftens grenser, vi tok derfor turen til Golsfjellet hvor vi brukte en isbane for å forske litt på hva som fungerer og ikke fungerer på glatte underlag.
Testen ble kjørt under førsteklasses vinterforhold. Under landeveiskjøringen var det forrædersk glatt, så glatt at det hovedsakelig var snakk om å liste seg frem for å holde seg på veiene. De snødekte veiene på Golsfjellet hadde derimot et vesentlig mer forutsigbart og stødig føre, og selv på isbanen på Tisleia var det bedre feste enn på hovedveiene i Valdres-området. Prøvekjøringen ble akkompagnert av en forrykende kulde. Temperaturmålerene viste 28 blå, og de tre testbilene fikk vist at de mestret kulda også.
Hvem som er vår favoritt? Gjett to ganger...
LES VIDERE:
- Alfa 147
- Ford Focus
- Seat Leon
- Konklusjon
- Priser og tekniske data