Mercedes CLK 320

Publisert

CLK
CLK

Innledning

I forhold til de siste års kupéer basert på EKlasse, er CLK et betydelig løft både designmessig og teknisk. Den er vesentlig mer elegant enn sine forgjengere, og ved å blande elementer fra C- og E-Klasse, har Mercedes kommet rimelig fra det, men likevel greid å gi CLK dens egen identitet. Vår bil har et nydelig lyst skinninteriør, kaldt å sitte i sånn med en gang, men i en ellers mørk vinter er dette interiøret virkelig et lyspunkt. Det lyse fargene gjør dessuten at kupéen virker rommelig, noe den også er for dem som sitter foran. Eventuelle baksetepassasjerer vil derimot raskt finne ut at de ikke har det spesielt rommelig, men for den som bare sjelden har noen i baksetet, vil CLK fungere bra.

Mercedes sparer penger for tiden, og jeg er ikke helt sikker på om det er det de er flinkest til. Enkelte mindre detaljer er ikke av den kvalitet og finish jeg forventer i en bil til nesten 700.000 kroner. Blant annet havnet CLK 320en på skrangletoppen på kjettingslitt snødekke. Det burde den så definitivt ikke gjøre. Her er den slått ned i støvlene av Puma.

Nydelig V-sekser
Det er ingen tvil om hvilken av de fem bilene som egner seg best hvis det er komfortabel transport du er ute etter; CLK 320. Fjæringskomforten og støynivået er førsteklasses. Store som små ujevnheter takles behagelig og stille, og heller ikke romlestøy på grovt snødekke er noe problem. Mercedes har nå erstattet sine velprøvde rekkeseksere med den nye V6-generasjonen. Og for en motor. 3,2-literen i CLK er en fryd. Smidig og stillegående over hele turtallsregisteret, og med krefter i overflod. I kombinasjon med femtrinns automatkasse, er de 218 hestene mer enn nok, og 310 Nm dreiemoment som oppnås allerede ved 3.000 o/min, sørger for at motoren tåler å jobbe på svært så avslappende turtallsområde og likevel ha ressurser i bakhånd.

På vinterføre er motorens smidighet på lave turtall absolutt verdt å ta med seg. Automatkassen jobber smidig og sjalter behagelig og er en fryd å ha i automatstilling på bar vei, men under krevende kjøreforhold på glatte vinterveier er manuellstilling å anbefale. Da slipper du at automaten overraskende velger et lavere gear. Vil du ha større sikkerhet for at du kommer i gang, kan du velge "Winter"-innstilling slik at du starter i andregear.

På sommerføre er CLK 320 en nytelse. Godt veigrep og balanserte kjøreegenskaper gjør den til en bil som kan kjøres vesentlig friskere enn den behagelige fjæringen og dempingen i første omgang antyder. Sportslig blir den imidlertid ikke, selv ikke med sportpakke som vår bil var utstyrt med. Skal du ha en sportslig CLK, må du nok bestille et noe kraftigere sportsunderstell fra AMG eller Brabus.

Ingen vinterbil
På vinterføre er det spesielt den dårlige kontakten med veien som gjør at CLK 320 ikke helt henger med. Styringen er lett og litt for ufølsom, og når du heller ikke har noen fast fjæring å støtte deg til, er kontakten med veien dårlig og du skal kjøre ganske så aktivt og bevisst for å føle deg sikker i en CLK 320 på vinterføre. Antispinnreguleringen sørger for at de små antydningene til skrens stoppes, men vi oppdaget ved et par tilfeller at den på ingen måte er noen garanti for at du ikke skal bli stående fast. Selv på flatt underlag ble vi stående. Grunnen er ganske enkel; når begge bakhjulene spinner løs samtidig, er det lite antispinnreguleringen får gjort. Ved aktiv kjøring på glatte veier er CLK 320 faktisk enklest å kontrollere uten antispinnregulering, men for normal kjøring er antispinnreguleringen absolutt å anbefale.

Selv om det var enkelte detaljer på vår bil som ikke innfridde helt, er den definitivt den mest imponerende redskapen blant disse fem kupéene når det gjelder komfort og luksus. Utstyrsnivået bestemmer du selv. Her er det lommeboken som begrenser hvor mye utstyr du vil ha inn. CLK 320 er riktignok ingen drømmebil på vinterføre, men du verden så nydelig den er på bare veier.

LES VIDERE:
- Honda Prelude
- Peugeot 406
- Hyundai Coupé
- Ford Puma
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS