VW Golf 2.0 TDi Sportline

Publisert Sist oppdatert

Golf
Golf

Innledning

Volkswagen Golf har et funksjonelt og oversiktlig førermiljø, men uten at interiøret generelt virker påkostet. Hardplastpreget er sterkere her enn i Focus. Sjåføren finner rikelige reguleringsmuligheter i sete og ratt. Fothvileren for venstrefoten har eksemplarisk bredde, og høyrebenet finner fin sidestøtte mot midtkonsollen. Sportssetene gir meget god sidestøtte i ryggen. Plassforholdene er generelt gode både i kupéen og bagasjerommet, men Golf har faktisk den trangeste kupéen av de tre testbilene.

TDI-motoren med to-liters volum er koblet sammen med en meget presis sekstrinns gearkasse. Dreiemoment, toppfart og akselerasjonstall fra null til hundre er helt identiske i Golf og Focus, samtidig som de to bilene også veier like mye, på noen få kilo nær. En liten forskjell kan vi spore i at maksimalt dreiemoment opptrer ved litt lavere turtall i Golfen, i praksis betyr dette at motoren gir optimal trekkevne ved landveiskjøring i norske fartsgrenser, og dette bidrar til at forbruket er en tanke lavere enn i Focus. TDImotoren, som er basert på pumpedyseprinsippet, gir et hardere støybilde enn Fords TDCi-motor som er basert på common railprinsippet. Også det generelle lydnivået er en tanke høyere i Golf enn i Focus.

Bakhjulsopphenget er mer påkostet enn i forrige Golf-generasjon, nå har det såkalt multilink-konstruksjon, nærmere bestemt fire ledd. I praksis fungerer dette fint både ved frisk svingkjøring og på normal landevei. Sportsunderstellet gavner kjøreegenskapene, men går noe på bekostning av komforten, det vil si at det ikke klarer å svelge skarpe tverrskjøter like behagelig som Focus. Selv med en meget presis og behagelig elektromekanisk styring klarer ikke Golf å overbevise oss om at kjøreegenskapene er fullt så gode som i Focus – men i kompaktklassen står altså disse to i en egen klasse på dette området.

Utstyrsnivået er i utgangspunktet meget solid, og i vår Sportline inngår også kjørecomputer, lettmetallfelger, skinndetaljer og sportsratt i tillegg til sportsunderstellet og sportssetene. Antall koppholdere er to foran og en bak. Sikkerheten er på topp, som sine to konkurrenter har Golf fått fem stjerner i NCAP-testen.

Golf gir et “tungt inntrykk, i positiv betydning. Bilen virker solid og gir en god kvalitetsfølelse. Femte generasjon, som ble lansert for et drøyt år siden, har ikke gjennomgått store designendringer fra forrige generasjon. Tvert i mot har ikke Volkswagen ønsket å gjøre dramatiske endringer på en sikker suksess. Resultatet er desto mer beundringsverdig, for samtidig som det dreier seg om en ny bil, levner eksteriøret ingen tvil om at dette er en Golf, faktisk er det enkelte som ved første øyekast ikke ser forskjellen fra forrige modell.

FØRERMILJØ = 9
Meget funksjonelt og oversiktlig. Optimal sidestøtte i sportssetene.
PLASS = 9
Akseptabel benplass, solid takhøyde. Ikke lenger klasseledende bagasjevolum.
KOMFORT = 8
God fjæringskomfort, men mer sportslig enn de to andre. Marginalt mer støy under akselerasjon.
KJØREEGENSKAPER = 9
Presis, behagelig styring. Prima hjuloppheng, fine kjøreegenskaper nesten på høyde med Focus.
YTELSER OG FORBRUK = 9
Flittige hester med solid trekkevne, gjennomsnittlig forbruk litt over halvliteren.
SIKKERHET = 10
Fem stjerner i NCAP-testen.
PRIS OG UTSTYR = 9
Pris litt lavere enn vår Focus, utstyrsnivå på høyden.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Citroën C4
- Ford Focus
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS