Alfa Roemo Brera

Fiat Croma

Fiat Panda 4x4

Alfa 159

Alfa 159

Alfa 159

Alfa 159

Alfa 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

159 til Norge i november – Mange nye Fiat på gang

BilNorge.no er i – av alle steder – BMW-land og prøvekjører den nye Alfa Romeo 159. Nå tar italienerne virkelig sikte på den tyske overklassen.

Publisert Sist oppdatert

OPPDATERT MED NYE BILDER 15/9-2005.

Den nye Alfa Romeoen er overlegen toppmodellene i D-segmentet på alle områder. Det var i hvert fall budskapet vi fikk på gårsdagens pressekonferanse der den nye Alfa sjefen, Karl Heinz Kalbfeld, var så selvsikker og klar der han viste den ene sammenlikningsgrafen etter den andre, på stivhet og utslipp og bremsestrekninger og vakker motorlyd og mange andre viktige egenskaper, at jeg er fristet til å tro ham. Spesielt etter dagens korte prøvekjøringer.

Førsteinntrykkene er komfort, støysvakhet, glimrende førerplass, de hjelpemidler man forventer i en slik bil og et distinkt utseende. Kjøregenskaper, styring og alt det dynamiske er nesten ikke noe vits i å nevne – det har aldri vært Alfa Romeos utpregede svakhet.

Men når Kalbfeld lar sine medarbeidere bestige scenen og behandle det ene spesialområdet etter det andre i en slik grad at pressekonferansen varer i over en time, og så å si ikke har innslag av levende bilder, tyder ting på at det er en ny Alfa-organisasjon vi møter.

Her er verken enorme utringninger på vertinnene lenger, eller lefling med tabloide tendenser. Grundig, gjennomført og selvsikker, akkurat som Kalbfell var da han var styremedlem på topp hos BMW, med – nå og da – ansvar for Rolls-Royce. At han sa ja til toppjobben hos Alfa tyder i seg selv på at han så muligheter der som nå er i ferd med å bli realisert. At han legger sin første introduksjon til Munchen, der han har hatt sitt hovedkvarter i så mange år, tyder også på en imponerende vilje til å ta en eller annen tyr ved et eller annet horn.

Prisen på den nye modellen blir nok ikke klar før etter ferien, men litt mer om modellutvalg og datoer kan du lese i nummer 9 av BIL som er ute i begynnelsen av juli.

Mye nytt fra Fiat
Vi kan imidlertid tilføye at det nå er bestemt at Panda 4x4 skal importeres til Norge. Den kommer i September, og skal koste 185.000 kroner. Fiat Doblo kommer med 1,3 JTD-motor (diesel) i august, mens det kommer en faceliftet Doblo i første kvartal 2006. Det jobbes med Croma – men ikke før den kan selges til “godt under 300.000 er den aktuell for Norge. Ny Punto lanseres 1. kvartal neste år, den er nok også aktuell for Norge, og en Fiat/Suzuki SUV er også klar neste år.

Etter at 159 er kommet med flere motorer og gearkasser enn de som presenteres i førsteutvalget, kan vi vente praktfulle Brera i 2. kvartal neste år.

Det er helt tydelig at ting begynner å skje i forholdet Fiat/Alfa og Norge igjen.

Powered by Labrador CMS