-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
VW tenker nytt
En SUV må ikke være en off-roader. Det kan også være en sportsbil. Som har ekstra bakkeklaring og en del av SUVens mange fordeler. Dette har vært en velkjent trend fra USA de siste årene, og nå vil også VW forsøke seg.
Volkswagen tenker i nye baner. Målet er å gjøre seg mest mulig lekker for unge kjøpere. Da må man ha SUVer på programmet, derfor planlegger de nå en kompakt SUV i Golf-klassen og en sportsbil-SUV.
De av dere som har fulgt med på hva som rører seg i USA, har sett slike biler før, men da helst i større formater. Den ligner kanskje mest på noen av de rare, lave bilene vi har sett på TV fra Rally Paris-Dakar. Høy bakkeklaring og kraftige dekk, men ikke jeepens kantede linjer.
Det er noe av dette VW forsøker å skape med sin Concept A som de viser offentlig på bilutstillingen i Genève. Det er en bil som har linjer til noe som kan komme i produksjon tidligst i 2008. Og mye spennende skal skje hos VW før denne tiden.
Kompakt-SUV
VW satser på bredde, og den første nyheten kommer i 2007. Da lanseres en helt ny kompakt-SUV bygget på VW Golf. Det blir salg fra september (bilen vises kanskje på bilutstillingen i Paris i oktober i år eller i Geneve i 2007).
Og VW har som mål å komme med en modell som direkte vil konkurrere med Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara og Honda CR-V. Tyskerne har lenge irritert seg over de japanske bilers totale dominans i SUV-segmentet. Om 18 måneder vil de har en RAV4-killer – og de gir seg ikke bare med det.
Sportsbil-SUV
VW vil teste interessen for en SUV med tydelig sportsbilpreg. På bilutstillingen i Geneve vises Concept A som er en sportsbil-SUV med fire dører og god plass til fire personer. Den har høy bakkeklaring, og B-stolen mellom for- og bakdør er fjernet. Dermed er det såre enkelt å komme inn og ut av bilen.
Bagasjeplassen er ikke som i en fullverdig SUV lik nye RAV4 eller Touareg, men den nye Concept A er da heller ikke tenkt som noen fornuftsbil. Det skal være en bil man viser seg fram i. Som skal ligne mer på en bil man ser i Paris-Dakar rally enn i militærparader. Men SUV-preget beholdes med høy bakkeklaring og 4-hjulstrekk.
VWs mål er å presentere et komplett SUV-utvalg. I dag har de bare Touaran. Neste år kommer det en kompakt-SUV (Golf-SUV) og i 2008 er det planer om nye varianter med bl.a. sports-SUV.
Fakta Concept A
Lengde 4,348 m (+ 144mm)
Bredde 1,854 m (+ 95mm)
Høyde 1,551 m (+ 66mm)
Akselavstand 2,602 m (+ 24mm)
(Tall i parentes er sammenligning mot Golf V)
1,4-liter TSi (turbo/kompressor) motor på 150 hk (kjent fra Golf GT)
Seks gear. 4-hjulstrekk (4Motion). Dekkdimensjon: 295/40 ZR20.
Bilen er foreløpig en konseptbil og produksjon kan først bli mulig i 2008.