Mercedes-Benz S 350

Publisert Sist oppdatert

Mercedes S 350 gir umiddelbart en gedigen luksusfølelse i det vi setter oss til rette ved rattet. Det to-fargede skinninteriøret gir et lysere og lettere preg enn det sorte Audi-interiøret, samtidig som design og materialvalg bidrar til et visuelt løft.

På venstre side av rattstammen sitter det tre hendler, først og fremst multifunksjonshendelen for betjening av vindusvisker/vasker, fjernlys og blinklys, dernest Tempomathendelen som også betjener kjørecomputeren, og til sist hendelen for elektrisk regulering av rattet. På de fleste Mercedesmodeller er dermed høyresiden av rattstammen fri for betjeningsorganer, S-Klasse er et unntak, for her sitter gearvelgeren på rattstammen.

Betjenings- og informasjonssystemet, hos Mercedes kalt Command, er ikke lett å bruke under kjøring, de viktigste funksjonene bør være innstilt på forhånd. En av funksjonene som er holdt utenom Command-systemet, nettopp fordi det gjerne betjenes underveis, er innstillingen av kjøremodus med tilhørende justering av luftfjæringen (Airmatic). Med en velgerknapp på midtkonsollen skifter du demperkarakteristikk, nivåregulering og gearmodus ved å veksle mellom dynamikk, sport og manuell.

S 350 er kjapp og overraskende lettkjørt i bytrafikk, på landeveien er den en fantastisk limousin med all den kjørekomfort du kan tenke deg. Airmatic-systemet sørger for at kjøreoppsettet er så komfortabelt som mulig, dessuten er sittekomforten bokstavelig talt satt i høysetet. Førersetet har enda flere muligheter enn på A8, for i tillegg til at setet har elektrisk regulering i alle retninger, har setet "luftstøtte" sideveis – det betyr at sidevangene på setet blåser seg opp for å gi bedre sidestøtte i svinger. Når du svinger til høyre, blåses venstre seterygg seg opp. Dessuten kan du starte en vifte inne i sitteputen for å hjelpe til med å ventilere den perforerte sitteputen – spesielt behagelig på varme sommerdager. Hodestøttene er også verdt et par ord, de er så myke at det er omtrent som å legge hodet på puta i senga hjemme – men hvis de må ta i mot et støt, er de harde nok bak overflaten. Knappene for setereguleringen er ikke plassert på normalt sted nede på setet, her sitter de på dørpanelet.

Bakhjulsdrift kan være en utfordring på vinterføre, men på dette nivået er det knapt nok noe du tenker over. Selv etter full stopp i vinterglatt motbakke, sørger de elektroniske hjelpesystemene for at drivhjulene "tygger" seg i gang igjen bare man ikke er for forsiktig på gassen.

Bilen er spekket med elektroniske systemer, det krever noen dager med "opplæring" for å beherske alt, men også moderne elektronikk må ha litt hjelp for å fungere optimalt – avstandssystemet Distronic Plus sier i fra at det er ute av drift hvis du ikke har sørget for at fronten er fri for snø.

FØRERMILJØ = 9
Nær fullkommen sittestilling. Gedigen luksusfølelse, men tar tid å bli "kjent".

PLASS = 8
Marginalt rommeligste kupéen av de to. Best bagasjevolum, men trangere lukeåpning.

KOMFORT = 10
Topp komfort, både sitte- og kjørekomfort. Også beskjedent støynivå.

KJØREEGENSKAPER = 8
En anelse slapp styrerespons. Kjøreegenskapene ellers så gode som bakhjulsdrift kan by på.

YTELSER OG FORBRUK = 8
Den nye V-sekseren gir solid ytelse. Fortsatt forholdsvis tørst.

SIKKERHET = 9
Ikke NCAP-testet, men ingen tvil om sikkerhetsnivå minst på nivå med de naturlige konkurrentene. Store deformasjonssoner.

PRIS OG UTSTYR = 8
Basispris på det jevne i dette laget, imponerende utstyrsnivå.

Poengene gjelder kun for denne testen og kan ikke overføres til andre tester.

LES VIDERE:
- Innledning
- Audi A8
- Konklusjon
- Priser og tekniske data

Powered by Labrador CMS