-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
1968
Fremdeles slenger det en og annen Anglia med – 300 av dem var det i fjor. Hvor mange det ble i år aner jeg ikke, for de få som ble solgt ble slått sammen med den nye Escort.
Escort var en like stor sensasjon som Cortina var et par år tidligere. En tett, liten kompakt sedan, med masse muligheter for trimming og fort-kjøring. Den var oppsiktsvekkende av en annen grunn også – de som fulgte med begynte å ane hvilken retning Ford tok. Uni-modeller fra Kontinentet og England.
Tidligere hadde ikke Cortina hatt noe å gjøre med Taunusene. Nå ble nesten like Escorter bygget både i Tyskland (for Fellesmarked-markeder) og i England for oss andre. Det skulle ikke ta lang tid før Capri kom, den var enda likere uansett hvilke av de to landene som var ansvarlig, og sakte og sikkert ble alle forskjeller utvisket.
Noe tilsvarende skjedde med Opel og Vauxhall, men den engelske GM-produsenten mistet etterhånden all betydning – i denne serien skal vi bare møte Viva en gang til.
Ellers har du vel for lengst funnet svaret på gårsdagens spørsmål: Amazon – visste du at den hadde norsktegnet karosseri? Jan Wilsgaard het Volvos designsjef den gangen – holdt fremdeles stand mot de unge.
Og Saab holdt fremdeles tritt. Var det på denne tiden Arne Ingier spendte seg inn i en og trillet ned unnarennet i Holmenkollen for å vise hvor sikker den var? Det var den.
Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare
56.000 nye personbiler i 1965. 60.000 i 1966. 65.000 i 1967 og tilsvarende i år. Dersom jeg sier at vi skal oppleve et skikkelig hopp, virkelig et stort sprang, i nybilsalget neste år, hva tror du da jeg snakker om?
Over eller under 100.000 biler? (I fall du lurer – vi er ikke langt over 100.000 biler i de siste årene.)
1968-salg totalt: 65.229 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn:
Renault Andre | 4 |
FIAT1800/2100/2300 | 3 |
Neckar 1200 | 2 |
Trabant | 2 |
Cadillac | 2 |
Neckar 770 | 1 |
Jalta | 1 |
Mercedes-Benz Andre | 1 |
Porsche | 1 |
Oldsmobile | 1 |
VW | 11309 |
Ford Cortina | 5457 |
Opel Kadett | 4414 |
Volvo Amazon | 3501 |
Opel Rekord/Caravan | 3340 |
Volvo 144/142/145 | 2729 |
Ford Escort (+ Anglia) | 2466 |
Ford Taunus 17M | 2251 |
Ford Taunus 12M | 2184 |
Saab | 1781 |