Ford Cortina

Honda N600

Mazda 1500

NSU Ro 80

Opel Rekord

1970

Datsun het faktisk Datsun ennå, og var altså det første japanske merket som dukket opp på besteselgerlisten. Jeg burde også vite historien om de to Suzukiene (på ti-på-bånn listen), men jeg husker den ikke – det varte fremdeles 14 år før Suzuki på fire begynte å selge i Norge for alvor.

Publisert Sist oppdatert

1970 var også Hondas første år på det norske markedet, det var den elleville 360 og 600 (vår siste bil med kjededrift?) det dreide seg om da. Datsun ble forresten ikke hetende Nissan før i 1982. Det ble en enkel overgang, det var verre to år før da Colt ble døpt om til Mitsubishi – ingen kunne stave det en gang.

Og som man ser, Mazda fulgte på 9. og 10. plass. Men det er Datsun som er vinneren, deres Sunny kom høyest, fortest. Mazda var imidlertid et merke vi måtte holde øye med, viste det seg, det merket nærmet seg ganske fort toppen, lenge før Toyota hadde forstått at de også var en kandidat.

Ellers var VW godt representert på bunnlisten også. VW Porsche var type 914 – en helt spesiell bil som faktisk var meget morsom, motoren i midten og ikke bak som på 911, og designmessig ulikt alt annet.

K70 var egentlig stempelmotorutgaven av NSU RO 80, en bil VW fikk i fanget da Audi overtok NSU. Og hvorfor Volga endte opp med bare tre biler dette året aner jeg ikke, merket levde fremdeles i mer enn ti år i Norge, noen ganger med tre-sifret registreringstall.

Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare

Neste år mister VW førsteplassen for første gang i manns minne. Det var en av modellene som er på årets ti-på-topp liste som overtok topp-plassen. Hvilken?

1970-salg totalt: 70.226 biler

Ti-på-topp:

Ti-på-bånn:

VW Porsche

4

Volga

3

Morris Oxford/Isis

3

VW K70

3

Lotus

2

Suzuki

2

Chrysler (USA)

1

Cadillac

1

Oldsmobile

1

Jalta

1

VW

6091

Opel Kadett

4890

Volvo 144/142/145

4617

Ford Cortina

4444

Opel Rekord/Caravan

3625

Ford Escort

3260

Vauxhall Viva

2211

Datsun Sunny/1200/120Y

1901

Mazda 1200/1300

1672

Mazda 1500/1600/1800

1559

Powered by Labrador CMS