-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
1971
Volvo på topp i år. Etter at VW Bobla har okkupert den plassen i hele denne serien. Litt av en revolusjon. Og det skulle ta tid før tyskeren kom tilbake. Den nye generasjonen med Golf i spissen var fremdeles tre-fire år unna.
Men vi ser en annen ting. Japanerne krabber oppover. Fra 8. 9. og 10. plass er de nå på 6., 9. og 10. Det er Mazda som har slått til, og det var ikke mye som manglet at de hadde tatt femteplassen.
Jeg brukte alltid Kolberg-brødrene, de som importerte Mazda, som et glitrende eksempel på hvordan man kunne drive en vellykket bilimportør uten å kaste bort penger på en PR-avdeling. For dem var forhandlere og kunder viktigere enn journalister.
Samtidig som vi kunne hilse Volvo velkommen til toppen, kunne vi si farvel til Amazon. Det ble riktignok registrert en neste år også, men 1971 var den egentlige avskjeden. Fremdeles ser du en og annen Amazon i daglig trafikk. Den må altså være minst 35 år gammel. Den holder seg glimrende.
2 stk Lada bør forresten nevnes. Dette var den russiske utgaven av Fiat 124 og importøren, Konela i Drammen som senere flyttet opp i Grorud-dalen hadde en så enorm tro på den bilen at han bygget et eget importanlegg. Stort nok til en markedsandel på 25 %. Det ble det jo aldri, men til sammen en 35.000 biler på de neste 25 årene.
Dagens konkurranse – KLIKK HER for å svare
VW og Volvo er handicapet av et snevert modellutvalg. Japanerne hadde mange forskjellige modeller i mange forskjellige segmenter. Det samme hadde for eksempel Ford og Opel. Hvilket merke tror du hadde flest forskjellige modeller på ti-på-topp listen i 1972?
Ford?
Mazda?
Opel?
1971-salg totalt: 81.472 biler
Ti-på-topp:
Ti-på-bånn :
Volvo Amazon | 8 |
Sunbeam Vogue/Rapier | 8 |
Lancia | 6 |
Fiat 238 | 4 |
Alfa Romeo Annet | 4 |
Buick | 2 |
Lada | 2 |
Peugeot Småbuss | 2 |
VW Andre | 2 |
Chrysler (USA) | 1 |
Volvo 144/142/145 | 7637 |
VW | 5768 |
Ford Taunus | 5017 |
Opel Kadett | 4626 |
OPEL Rekord/Caravan | 3590 |
Mazda 1500/1600/1800 | 3511 |
Ford Cortina | 3337 |
Ford Escort | 2633 |
Mazda 1200/1300 | 2448 |
Datsun Sunny/1200/120Y | 2405 |