-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mazdas sjarmoffensiv
Nye Mazda2 er svært ulik sin forgjenger. Det håper også Mazda at kundegruppen blir.
For mens dagens modell, og Demio før den, har hatt en godt voksen kundegruppe, håper Mazda å tiltrekke seg yngre kunder med den nye modellen. Derfor er bilen ny fra topp til tå, og ved å gjøre den litt mindre er nærmere 100 kg overflødig vekt slanket bort.
Det er Mazda-staben i Hiroshima som har stått for utviklingen, og det samme skal gjelde produksjonen. Dermed blir rollene byttet om fra dagens modell som deler plattform og samlebånd med Ford Fiesta i Spania. En etterfølger til dagens Fiesta skal bygges på samme plattform – en anerkjennelse for utviklingsavdelingen hos Mazda.
Progressiv
Det er elegante linjer i bilen som har fått en progressiv skulderlinje og en avrundet beltelinje nederst på dørene. Store lykter bretter seg rundt hjørnene og skjermbuene er markante.
Interiøret er ryddig og enkelt, og bilene som kommer til Norge får fire alternative utstyrsnivåer som alle har DSC + antispinn som standard. Det er også 6 kollisjonsputer, fjernstyrt sentrallås og radio/CD-spiller med AUX/MP3-inngang.
Fra 1,3 til 1,5
Motorutvalget består i første omgang av to 1,3-litere henholdsvis 75 og 86 hk samt en 1,5-liter som skal yte 103 hk. Senere vil det også komme et dieselalternativ på 1,4 liter for å tilfredsstille europeisk smak.
Testbilene vi kjørte under lanseringen var utstyrt med 1,5-literen – uten at det ga oss noe direkte adrenalinkick i den lette bilen med egenvekt godt under tonnet.
Noen runder på testbane ga oss imidlertid et sympatisk inntrykk av bilens styring, bremser og hjulopphengning.
Mye er gjort for å holde støynivået på et minimum, noe vi ikke fikk prøvd siden vi ikke kjørte på vanlig vei. Men dersom Mazda har lykkes med dette og prisen samtidig er riktig, bør de ha et godt kort i kampen om småbilkunder i alle aldre.
KORT OM BILEN
Mazda2 1,3 Standard Power
PRIS: fra ca kr 165.000 (Ikke fastlagt)
MOTOR:
4-sylindret motor. 1348 ccm. 55 kW (75 hk) v/6000 o/min. 121 Nm v/3500 o/min
MÅL OG VEKT:
LxBxH: 390 x 169,5 x 147,5 cm
Akselavstand: 249,0 cm
Egenvekt m/fører: 1030 kg
Tillatt totalvekt: 1480 kg
Dekk: 175/65 R14
Bagasjerom: 250 liter (VDA)
Tankvolum: 43 liter
YTELSER:
Aks. 0 - 100 km/t: 14,0 sek
Toppfart: 168 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,54 l/mil
CO2-utslipp: 129 g/km