-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Karmann med Polo cabriolet
Tyske Karmann, med evig plass i bilhistorien på grunn av gamle Karmann Ghia, er en av Europas store biltak-leverandører. I Frankfurt kom de med en åpen Polo, men de viste seg også fra en annen side
Klikk HER for alt fra Frankfurt!
Spyker
På Karmann-standen i Frankfurt sto det noe jeg kjente ganske godt. Et komplett chassis/karosseri for nederlandske Spyker. Sist jeg møtte denne bilen var denne delen av strukturen fremdeles håndbanket og –bygget av et lite firma i England. Men nå snakket vi altså industri?
Det viste seg at Karmann har satt opp en ny avdeling for ultrakorte serier, som Spykers for eksempel. For dem har de nå bygget 150 enheter og er i ferd med å legge opp til nye 200.
Disse er i meget stor grad håndbygget, så det er ikke investert i dyre maskiner. Men teknologien er allikevel ganske avansert. Aluminiumsplatene formes ved at de varmes opp til ca. 500 grader, og så formes i de av trykkluft før håndverkerne går løs på dem og får det hele satt sammen til en fantastisk stiv konstruksjon.
Polo
Så da måtte vi også ta en titt på konseptbilen deres, som var ganske beskjeden i år. En åpen Polo, med stofftak. Men det er meget mer enn bare en kalesje.
For eksempel kan bakruta åpnes ved at den heves opp over taket, som et motsatt soltak. Nyttig, enten når du skal hive små ting inn i bilen, handleposen for eksempel. Eller muntert, dersom du ønsker å høre motorlåten når du kjører i en tunnel.
Kanvas og glass
Forresten, motorlåten fra en Polo er kanskje ikke noe argument. Men dessuten er stofftaket utstyrt med glasspanel på toppen, som kan fjernes, slik at vi snakker egentlig om et soltak på stoff-cabrioleten.
Taket er bygget med maksimal sikkerhet i tankene samtidig som det, kombinert med et foldbart baksete, er konstruert slik at det gir maksimalt volum bak for bagasje. Karmann sier at de virkelig tror på en konvertibel fremtid – også for så små biler.
Karmann har tak på taket
Renault, Nissan, Pontiac, Mercedes, VW, Audi – det er bare noen av de merkene som får tak fra Karmann. I år regner de med å bygget 170.000 takmoduler – og det er før de har fått småbilene med det nye 2-i-ett taket som kunder.