-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Qoros qommer qanskje tilbaqe
Qoros var et av de kinesiske merkene vi virkelig trodde på en gang. De gikk høyt ut og var vegg-til-vegg utstyrt med europeiske spesialister og kapital fra Israel. Så forsvant de, inntil de nå igjen viser en ny modell.
Gert Hildebrand var en av de første velkjente europeiske designhøvdingene som ble overtalt til å ta en jobb i Kina.
I hans tilfelle var merket Qoros, en fullstendig ny produsent som skulle bygge opp alt fra bunnen.
Hildebrand hadde vært sjef for Mini Design siden 2001 da han meldte overgang i 2010, og de første årene så veldig lovende ut.
Han bygget opp et sterkt designsentrum i Shanghai, lærte opp en lang rekke unge, kinesiske designere, hadde totalt ansvar for alle Qoros sine designuttrykk, ned til kulepenner og brevpapir, og fikk sette opp store stands i Genève flere år på rad.
Så la tåken seg over det hele, inntil det plutselig ble en liten oppblomstring for tre år siden med en konseptbil til en kinesisk bilutstilling. Den hørte vi imidlertid heller ikke mere til, og du kan trygt si at markedet merket egentlig heller ikke no.
Siden 2016 har det aldri vært solgt over 3.000 Qoros i Kina – årets salg er på 41 i januar og 116 i februar.
Utrolig at de har overlevd på slike volum.
Men overlevd har de åpenbart, for nå har de vist en ny bil igjen.
Qoros 7 heter den, en kompakt SUV som skal være klar andre halvår i år.
Nummer-betegnelsen forteller hvor i segmentrekkene den ligger – åpenbart større enn 3 og 5. Den har en akselavstand som en Tiguan.
Bildene viser at den har med seg noe fra MILE II, konseptbilen, med en grill som er trukket så tydelig rundt hjørnene. Og den rare linjen som går fra frontlysene og ned til de laveste luftinntakene får meg til å tenke på en Kinderegg-bil der fronten så åpenbart er pluppet på plass helt til sist.
I profil ser den forholdsvis rolig ut, ikke for mange distraksjoner i karosseriet. Og taket som begynner å skråne bakover allerede fra A-stolpen antyder noe coupé-aktig.
Hjulene er ganske store, 20-tommers, og det hele måler 468 x 190 x 168 cm, med akselavstand på 272 cm.
Interiøret ser ganske tech ut med instrumentene i en stor LCD-skjerm og en skjerm til i tillegg. Dessuten skal det være noe AI-basert førerstøtte i den trekantede dingsen på toppen av dashbordet.
Det er ikke snakk om noen avanserte drivlinjer her. Bensinmotorer på 1,6 eller 1,8 liter, turbo på begge og enten 204 hk eller 231.
Jeg får være forsiktig med å spå noe denne gangen, men det hadde jo vært morsomt om det ble noe, da – nå som jeg endelig har lært meg å stave navnet riktig. Det har hatt en tendens til å bli Quoros.
Men Hildebrand er ikke med mer. I november reiste han hjem til München og etablerte sitt eget designkonsulent kontor.