Qoros i rute - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
44 bilder i galleri
Qoros i rute
De har lovet oss en ny modell på hver Genève-messe. Kinesiske Qoros følger sine målbevisste planer. Norge 2017?
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Qoros, et ganske enormt samarbeidsprosjekt mellom kinesiske Chery og israelske interessenter, med et enormt hoff av velkjente, dyktige europeiske bilpersoner, viste seg første gang i Genève i 2013

Det var åpenbart de mente alvor. Selv om deres første bil ikke var noe å slenge gamla i taket for, var den uhyre kompetent, og etter hvert viste den seg som en bil som uten problemer skåret maks antall stjerner i Euro NCAP.   

Det kan man ikke si om alle (jeg mener andre) kinesiske bilmerker.

Gjennomført
Men vel så imponerende var det arbeidet som var lagt ned i stand og logo og presentasjon av pressemeldinger – av alt det som skaper en profil.

Jeg har aldri møtt noen andre debutanter som til de grader har vært opptatt av detaljene – det tyder jo godt for hovedproduktet også.

At deres tredje modell, Genève-debutanten, er en by-SUV som de kaller den, er ingen overraskelse. Qoros beveger seg dit markedet er, så dette er et bunnsolid frieri til kunder.

Fremdeles først og fremst kinesiske kunder, selv om de så vidt har startet forsøkssalg på et par utvalgte europeiske markeder.

Flere markeder er valgt ut nå, for eksempel later det til at organisasjonen i Norden er såpass klar at jeg ikke kan snakke om den lenger. Slik er det når man får fortrolige informasjoner.

Tøffet opp
Så hva er det å si om 3 City SUV? At den egentlig debuterte i Guangzhou i fjor, men det var det ingen som la merke til.  At den er gitt et litt tøffere uttrykk og at den fremdeles er utstyrt med familiens velkjente 1,6-liters bensinturbo på 154 hk.

Utenfra ser den litt høyere ut enn de andre, men er det nok ikke. Det hjelper at sjefdesigner Gert Hildebrand (ex-Mini blant annet) har gitt den litt ekstra sporvidde foran og bak. Et overheng bak på bare litt over 80 cm hjelper nok på det tøffere uttrykket.   

Benken bak kan enten splittes 60:40 eller legges ned helt. Det vil i så fall gi deg et bagasjevolum på 1100 liter.

I Kina koster bilen 140.000 RMB – du er ikke langt unna kronebeløpet hvis du ganger med 1.

Valuta for pengene
Qoros kan god blir den første seriøse Kina-satsingen i Norge. Følelsesmessig er den en null-bil, men mye tyder på valuta-for-penga og en seriøs innsats fra dem som jobber med saken.

Hvilket kanskje ikke er de samme i morgen som i dag. De har skiftet toppledelse, de har skiftet konsernnavn, de har skiftet marketing-strategi og nå er det rykter (heftig benektet) om at Kenon, den styrende israelske interessen i foretakendet, ønsker å trekke seg ut. 

Det er anslått at Qoros tapte 2 milliarder Yuan de siste 3 årene og at det ikke er snakk om svarte tall før tidligst 2016. Kanskje det også må revideres nå, i fjor - som var det første komplette driftsåret - solgte de færre enn 7000 biler. Et stykke unna de planlagte 150.000.

Det resulterte blant annet i en ny sjef.

Vi får gi ham et år, før vi virkelig dømmer, og – som sagt – City SUVen så bra ut den. 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: