-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Fra Russland avec amour
Renault skal hente en av sine mest populære russiske modeller til Europa.
Som en del av den store Alliancen har Renault direkte forbindelser til 50-års jubilanten Lada. Men de kjører også sitt helt egne løp der, blant annet med modeller unike for det markedet.
Arkana er en av dem – i Sør-Korea selges den som Samsung XM3, og er en ganske lekker, forholdsvis kompakt femseter. Akselavstand 272 og lengde 455 centimeter – litt under ID.4, men 900 kg lettere og firehjulsdrift.
Den er ikke noen nyfødt ungdom. Debuten fant sted på bilutstillingen i Moskva i 2018, da designsjef Laurens van den Acker snakket om balansen mellom sedan-bilens eleganse og den kraftfulle tilstedeværelsen til en SUV.
Denne er altså noe midt imellom, og siden Renault har SUV-er nok, Kadjar, Captur (med K i Russland) og Koleos, regner jeg med at de vil selge denne som en Cross-over coupé.
Det kommer til å skje endringer på den bilen som nå skal til Europa. Den skal blant annet over på den samme plattformen som Clio og Captur bruker.
Motorutvalget vil bli 1,3-liters turboer med enten 138 eller 158 hk, eller E-Tech motoren: 1,6-liters elektrisk hybrid med 138 hk.
Hybriden må nøye seg med 438 liters bagasjerom. Egentlig er det på 513 liter.
Og så kan du velge hvor stort TV du vil ha da. En berøringsskjerm på enten 7 eller 9,3 tommer pluss det digitale dashbordet som måler enten 4,1, 7 eller 10,2 tommer.
Det jeg virkelig håper bilen beholder er 19 centimeters bakkeklaring og de tøffe skliplatene foran og bak.
Den europeiske versjonen vil bli bygget på Renault-fabrikken i Busan i Sør-Korea, og man regner med leveringer fra september neste år.
Roger Andersen som er PR- og Markedsdirektør i Renault i Norge sier til BilNorge.no at det ikke er klart om bilen kommer til Norge. Det kan vel kanskje ha med å gjøre at den kun blir lansert som en ren hybrid - ikke plug-in.
– Vi vurderer Arkana, sier han, – men har ikke tatt en endelig beslutning, bl.a på grunn av at prisen ennå ikke er avklart.