Porsche : Elektrisk Cayman i racingdrakt? - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
42 bilder i galleri
Elektrisk Cayman i racingdrakt?
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Mission R kombinerer ifølge Porsche avansert teknologi og bærekraftige materialer med sin pasjon for racing. På tross av progressiv design har den lave, helelektriske løpsbilen karakteristiske trekk vi kjenner fra Porsches sportsbiler.

To nyutviklede motorer sørger for maks effekt på nesten 1100 hestekrefter i kvali-mode, og en batteripakke på 80 kWt kombinert med innovativ gjenvinning av bremsekraft skal sørge for energi nok til et sprintrace.

– I tillegg til vårt engasjement i Formel E tar vi nå neste store steg innen elektrisk mobilitet. Konseptet vi viser er vår visjon av en elektrisk kunde-racer. Mission R står for alt som gjør Porsche så sterk: ytelser, design og bærekraft, sier Porsche-sjef Oliver Blume.

Motorsport har alltid stått sentralt for Porsche, og siden Carrera Cup startet i Tyskland for 31 år siden er det produsert og levert mer enn 4000 cup-racere fra Weissach. I dag arrangeres det 30 en-merke-serier verden rundt basert på Porsches kunderacere.

En ny 911 GT3 Cup ble lansert tidligere i år basert på 992-generasjonen av Porsche 911. Mission R gir ifølge Porche en forsmak på hvordan en elektrisk cup-racer kan se ut.

I kvalifiseringsmodus gjør bilen null til hundre på under 2,5 sekunder mens den har en toppfart på over 300 km/t. Porsche legger til at den har potensiale til å gjøre tilsvarende rundetider som dagens 911 GT3 Cup på bane.

(saken fortsetter)

Takket være nyutviklede elmotorer og battericeller har Mission R en kontstant effekt på 500 kW (680 hk) i race-mode. En elmotor på inntil 435 hk sitter på forakselen mens en hekkmontert motor supplerer 653 hk.

Takket være 900-volt-teknologi kan batteriene lades fra fem til 80 prosent på et drøyt kvarter med Posche Turbo Charging med ladehastighet på inntil 340 kW. Bilen er utstyrt med aktiv aerodynamikk (DRS) som minsker luftmotstanden ved behov.

Karosseriet og en rekke komponenter er bygget i naturfiber-forsterket plast (NFRP) som er utvinnet fra linfiber, og dette materialet benyttes også i utstrakt grad innendørs.

Interiøret er svært førerfokusert som det skal være i en løpsbil, og alle viktige data viser på en skjerm plassert midt i rattet. Skjermen over rattet viser bilder fra kameraer som erstatter speil både eksternt og internt.  

Med en lengde på 4.326 millimeter er Mission R snaue fem centimeter kortere enn dagens 718 Cayman, men den er vesentlige bredere (199 mot 180 cm) og rundt 10 cm lavere der den bare rager 119 cm over asfalten.

Porsche minner oss om tidligere konsepter – Mission E fra 2015 som endte opp som Taycan, og Mission E Cross Turismo fra 2018 som ga en tydelig forsmak på Taycan Cross Turismo

Når de nå sier at Mission R gir en visjon om en fremtidig kunderacer, er det grunn til å se lyst på fremtiden. I sivil utgave er det trolig neste generasjon 718 Cayman vi får en forsmak på her.

Som vi har fortalt tidligere har en slik modell vært på planleggingsstadiet en stund.

Porsche viser også en konseptbil vi har omtalt i vår serie av tidligere ukjente konsepter – Porsche 919 Street. 

Du finner enda flere ukjente Porsche-konsepter her.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: