-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Slank på befaling
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
Da Audi viste sin forrige konseptbil, SkySphere, for en måneds tid siden var en av de store greiene at den kunne trekke seg sammen. På ordre krympet akselavstanden og hele bilen ble kortere.
Jeg begriper ikke ideen – det er ikke lengden som gjør en bil håpløs i trafikk, det er bredden.
Selv en Twizy kan være for bred til de trangeste sprekkene av og til, der er det bare lette motorsykler eller elektriske sykler som duger.
Men konstruktørene bak City Transformer hadde åpenbart tenkt langs disse baner. For deres bil kunne trekkes inn sideveis, selv under kjøring.
Egentlig 140 cm bred, men den kunne overtales til en meter ved behov.
Det er der jeg melder meg ut. Hvis en meter er nok, og jeg satt greit inni der på den bredden, hva skal man da med 40 cm mer? Spesielt når disse pluss/minus 40 centimeterne koster både ekstra vekt og ekstra komplikasjoner i en konstruksjon som egentlig er ganske grei?
Men siden de heller ikke har bygd inn en drivaksel som teleskoper har de måttet montere to motorer der bak – en for hvert hjul, til sammen 15 kW.
De fortalte meg ikke hvor stort batteriet var, men sa det holdt til 180 km, og en toppfart på 90 km/t. Den ble imidlertid begrenset til 45 km/t sammen med begrenset bredde. Akkurat den skjønte jeg heller ikke hvorfor.
Men primitiv var den ikke. Flere airbags, ABS, ESP og klima er blant det den byr på.
Asaf Formoza, som så vidt jeg forsto var selskapets CEO, fortalte at selv om de hadde holdt på med dette prosjektet i flere år, var de fremdeles i en fase der de bare tok forhåndsbestillinger. Men leveringer var rett rundt hjørnet.
Så lenge du forhåndsbestiller er prisen rundt 12.000 euro – den vil stige litt når produksjonen er i gang.