-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Kia EU-tilpasser
Dobbel clutch automatgir og små turbomotorer har vært sjelden kost hos asiatiske bilprodusenter, men nå skjer det noe.
Mens de tyske produsentene lenge har snakket downsizing og utviklet kompakte turbomotorer med bra bunndrag, har produsentene fra Japan og Korea holdt seg til tradisjonelle sugemotorer som trenger vesentlig mer turtall for å levere maksimalt dreiemoment og effekt.
Nå lanserer Kia sin første motor i en ny serie som er tilpasset europeisk smak. 1.0 T-GDi er en tresylindret turbo bensinmotor med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 172 Newtonmeter.
Hjemmesnekret
Enliteren leveres i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og auto stopp/start. Den er utviklet internt ved Hyundai/Kias Namyang R&D-senter i Korea og skal anvendes i flere av de to merkenes europeiske modeller etter hvert.
Kia har i noen år hatt en sekstrinns dobbel clutch girkasse (DCT på Kia-språket) som har vært benyttet i et begrenset antall biler med bensinmotor.
Jeg prøvde denne for noen år siden, og kunne konstatere at den var mer effektiv enn den tidligere automatkassen, men ikke på nivå med DSG-kassene fra VW-konsernet.
GT Line
Nå har de utviklet en ny syvtrinns kasse (DCT på Kia-språket) som kan kombineres med en 1,6-liters dieselmotor med 133 hestekrefter. Kassen er i stand til å håndtere dreiemoment på inntil 300 Newtonmeter, hvilket er høyere enn for sekstrinnskassen den erstatter.
En tredje nyhet hos Kia er at Cee’d blir tilgjengelig i en GT Line. Tilbudet gjelder alle tre karosseriformen, femdørs, stasjonsvogn og tredørsutgaven ProCee’d.
GT Line innebærer sportslige eksteriør-detaljer som LED lys, sideskjørt og spesialfelger. Interiøret er, som eksteriøret, inspirert av de eksisterende GT-modellene.
Alle nyhetene skal være på plass i fjerde kvartall 2015.