-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Renault overtar tyske Nissan
Mens Renault pluss Ford fremdeles er sant i Norge, skjer det logiske ting på andre markeder. Nå har for eksempel Renault i Tyskland overtatt tyske Nissan. Felles backoffice er blant det som skal gi store innsparinger.
Nå går imidlertid de to importørene sammen i Tyskland, og samles i Renaults hovedkvarter i Köln. Det er snakk om en samordning av en rekke funksjoner og prosesser , uten at forhandlerleddet nødvendigvis skal smelte helt sammen. Partnerne snakker om et innsparingspotensiale på en milliard Euro innen 2005.
Det er også snakk om at Østerrike og Nederland er de neste markedene som skal få en tilsvarende organisasjonsmodell. Men når vi spør om hvor lenge Renault skal bidra til at Fords Svenske filial skal nyte godt av deres produkter i Norge, får vi ikke noe svar. Det er mulig at det er en viss logikk i at Nissan i Norge, som i prinsippet er en fabrikkeid importør, og som har overtatt Renaults lastebiler – som eies av Volvo trucks – skal fortsette å slåss alene. Mens supplement-programmet, biler fra moderfabrikken, skal bidra til å holde omsetningen oppe hos en kjede som burde være en sterk konkurrent, nemlig Volvo-forhandlerne. Men hvis det er logisk, så ser ikke jeg det.
Hva jeg imidlertid ser med glede er at det ikke bare er i Japan at Nissan er snudd. Tall tyder på at det også har skjedd i Europa. Selv om Nissan-salget i Europa i fjor lå nesten ti prosent under 2000-tallet, kommer Nissan til å bokføre et overskudd i Europa i fjor. Ikke minst på grunn av lavere innkjøpskostnader som er kommet i kjølvannet av Renault-samarbeidet. (Vi må ikke glemme at av alle de bilene denne japanske produsenten selger i Europa er 85% bygger her også).
Det burde gå enda bedre i år, flere nye modeller er rett rundt hjørnet. Først Primera som ligger få uker unna lansering, deretter de to nye Renault-baserte varebilene, Interstar og Primastar er de døpt. Og ny Micra er heller ikke langt borte.
Men nye Renault-modeller er det altså Ford som skal ha glede av her hjemme.