-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Dekkglipp ga avansement for Østberg
Etter målgang i Rally Mexico ble det oppdaget at Daniel Sordo hadde brukt ett dekk mer i løpet enn det som er tillatt. Det fikk konsekvenser.
Teamene kan benytte maksimum 28 dekk per rally. Hyundai hadde benyttet 29 dekk på Sordos bil. Juryen ga derfor spanjolen 2 minutters tidsstraff.
Les vår reportasje fra rallyet her
Hyundai har forklart at dette har skjedd som følge av en kommunikasjonssvikt internt. På en av dekkservicene utstyrte de Sordos bil med et nytt dekk framfor et brukt, som var meningen den konkrete gangen.
Reglene er klare på området, og dekkvalg og bruk av antall dekk kan være avgjørende for resultatene. Det har også skjedd ved flere anledninger at team ikke har kunnet gjennomføre etapper p.g.a. for høy dekkslitasje.
«Tire management», som det kalles på fagspråket, er derfor et viktig element både for førere og team. Førerne må kjøre på en måte som får de dekkene de har på og med i bilen til å holde mellom hver service.
Teamene må sørge for å disponere de 28 dekkene de har optimalt ved å mikse bruken av nye og gamle dekk.
Dette er derfor strengt regulert, og hvert dekk som benyttes på hver bil rapporteres og logges.
Det er ingen grunn til å tro at feilen er bevisst, men at den skyldes en svikt i kommunikasjonen, slik teamet hevder. Resultatet av dette er at Mads og Ola rykker opp på tredjeplass, og Sordo falt ned på fjerde. Det får ingen konsekvenser for andre enn de to.
– Jeg vil helst at resultater skal avgjøres i løypene, ikke på jury rommet, sier Mads i en kommentar.
– Jeg synes synd på Dani. Han har garantert ikke hatt noe med dette å gjøre i det hele tatt. Han bare benytter de dekkene som teamet utstyrer ham med. Samtidig skjønner jeg selvsagt at regelverket må håndheves, avslutter han.