-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Alle bilavgifter øker
Alle bilavgifter vil øke kraftig for å dekke statens tap fra el-bilene. Det gjelder engangsavgiften, bompenger, fergetakster, drivstoffavgiften, årsavgiften og parkeringsavgiften. Andre bilister må betale mer for at el-bilene skal beholde alle sine fordeler.
Det kraftig økte salget av elektriske biler gjør at staten får mindre avgifter og skatter fra bilistene. Skal inntektene fra bilismen være på samme nivå som tidligere, må andre bilister betale mer.
Bred enighet
Et statssekretærutvalg legger i dag fram et forslag som vil bli en del av revidert nasjonalbudsjett som regjeringen presenterer i mai.
Det er ikke bare i Finansdepartementet man ser at bilistene bidrar mindre. Fergeselskaper har ropt et kraftig varsko da elektriske biler har gratis ferge. Noen fergeselskaper sier de på mange turer har mer enn halvparten elektriske biler.
Situasjonen er den samme for bomselskapene, og på enkelte strekninger på Vestlandet er inntektene nesten halvert på grunn av alle elbilene.
Alle må bidra
Forslaget som i dag blir lagt fram vil ramme alle unntatt elbil-bilistene. Det eneste som ikke endres er satsene for trafikkforseelser.
- Engangsavgiften på nye biler økes ved at man endrer CO2-komponenten. Biler med lavt utslipp blir bare noen tusen kroner dyrere, mens biler med høyt utslipp kan bli flere titusen kroner dyrere.
- Det blir økte avgifter for varebiler. Det gjøres for at det skal bli mer lønnsomt å kjøpe elektriske varebiler.
- Det utredes også en egen SUV-avgift. Den kan bli betydelig.
- Årsavgiften vil øke med noen hundre kroner. Man vil dekke inn at elektriske biler ikke betaler årsavgift.
- Drivstoffavgiftene vil øke fordi statens inntekter fra drivstoff går ned når mange kjører elektrisk bil
- Bom-, ferge og parkeringsselskaper vil få anledning til å heve sine takster for å dekke frafallet av inntekter fra elektriske biler. Selskapene må rapportere sine tapte inntekter til et eget elbil-direktorat staten vil etablere. Ved dokumenterte tap av inntekter vil selskapene kunne heve takstene for andre bilister slik at inntektene blir de samme som tidligere.
- Det kommer også forslag om at vrakpanten økes da man vil bygge opp et fond som skal dekke de ekstra utgiftene som er forventet når alle batterier fra elbilen skal skrotes/resirkuleres.
Det fremmes også forslag om at bare elektrisk drevne taxier får kjøre i kollektivfeltene sammen med busser i rute og elbiler.
PS!
Som mange har skjønt var dette en aprilspøk, som en god del også gikk på og hisset seg kraftig opp over. Nå lover vi å kun levere etterrettelig informasjon her på BilNorge de neste 12 måneder.