-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Golf på topp i Europa
VW Golf er fortsatt den klart mest kjøpte bilen i et europeisk bilmarked som er i klar bedring.
Økt bilsalg er et tydelig tegn på at deler av Europas økonomiske helse er i bedring. Ifølge tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA endte 2014-salget i EU/EFTA-området på 12,3 millioner enheter, opp 5,4 prosent fra året før.
Store land som Russland og Ukraina, begge på vei ned, er ikke med i tallmaterialet.
De samme tallene viser også at VW-konsernet fortsatt er klart størst etter å ha solgt 3,3 millioner biler.
Selv om Golf selger svært godt, gikk faktisk salget av VW og Audi tilbake, men dette ble mer enn kompensert av økt aktivitet hos Skoda og Seat. Mer enn hver fjerde bil solgt i EU har sitt opphav i VW-konsernet.
De store vinnerne i fjor – målt i prosent – var uten tvil Jeep (+ 69,6 %), Lexus (+ 30,3 %), Mitsubishi (+ 25,0 %), Dacia (+23,3 %) og Mazda (+ 18,7).
På motsatt side som taper står Chevrolet (på vei ut av mange land), Alfa Romeo, Smart og Honda – og blant de store aktørene, Toyota og Hyundai.
Går vi ned på modellnivå styrket Golf posisjonen som den ubestridte vinner. Statistikk fra JATO Dynamics forteller at VW solgte over en halv million av Golf, mer enn 200.000 foran Ford Fiesta som neste på listen. Fiesta vant således småbilklassen akkurat som de gjorde året før.
Dette er fjorårets bestselgere i EU/EFTA-området:
Kilde: JATO Dynamics.
1. VW Golf | 520.958 | +11,1 % |
2. Ford Fiesta | 308.999 | +5,3 % |
3. Renault Clio | 300.924 | +5,1 % |
4. VW Polo | 280.378 | +5,2 % |
5. Opel/Vauxhall Corsa | 252.420 | +5,2 % |
6. Ford Focus | 222.834 | -0,6 % |
7. Peugeot 208 | 215.312 | -9,5 % |
8. Skoda Octavia | 206.362 | +22,1 % |
9. Nissan Qashqai | 204.200 | +1,2% |
10. Audi A3/S3/RS3 | 200.157 | +19,3 % |