-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Undersjøiske tunneler blir sikrere
Statens vegvesen endrer sikkerhetsrutinene for undersjøiske tunneler etter pumpestansen i Oslofjordtunnelen. Nå foreligger granskningsrapporten fra Veritas, som peker på flere forbedringspunkter. Vegvesenet skjerper nå inn rutiner, opplæring og sikkerheten.
Etter vannlekkasjen i Oslofjordtunnelen 16. august i år har en granskningsgruppe fra Statens vegvesen og Det Norske Veritas arbeidet med å se på alle sider av hendelsen. I tillegg har Statens vegvesen gått gjennom beredskapen ved landets øvrige 22 undersjøiske tunneler.
Den endelige rapporten utdyper de samme konklusjonene i vegvesenets egen gjennomgang av hendelsen.
- Rapporten avdekker systemsvakheter i tunnelsikkerhet fra plan- og byggefase til drift av tunnelene. Disse svakhetene har vi nå avdekket og vil bli rettet opp en for en til vi har alt på plass, sier Bjørvig.
Flere tiltak
På bakgrunn av egne vurderinger og som en følge av anbefalingene i Oslofjordtunnel-rapporten tar Statens vegvesen initiativ til bedring av tunnelsikkerheten med følgende tiltak:
- Innskjerping av krav til logikken i alarmsystemene
- Bedre utprøving av installasjonene ved overlevering
- Bedre opplæring av driftspersonell
- Klargjøring av ansvar ved driftsproblemer
- Innskjerping av beredskapsplaner
- Bedre rutiner ved alarmmeldinger til vegtrafikksentralene
Sikkerhetsbefaringer
Med bakgrunn i beredskapsplanene blir det nå gjennomføret omfattende sikkerhetsmessig befaring av alle undersjøiske tunneler i Norge. Denne gjennomgangen skal ha fokus på alle sider av beredskaps- og sikkerhetssystemene, samt den generelle sikkerheten.
- De strakstiltakene som ble etablert etter hendelsen i Oslofjordtunnelen med manuelle kontroller av vannstand og pumper vil fortsette til hele gjennomgangen er avsluttet. Når vi har gått gjennom de undersjøiske tunnelene, skal vi fortsette med en tilsvarende befaring og revisjon av alle vegtunneler som er lengre enn 1.000 meter med fokus på brannberedskap. Vi har nå full trøkk på dette arbeidet, sier Bjørvik.
Statens vegvesen ser også på behovet for å oppgradere etatens samlede kompetanse på det elektrotekniske området.
- I tillegg ønsker vi å evaluere den eksterne beredskapen. Noen erfaringer fra Oslofjordtunnel-hendelsen gjør at vi sammen med Sivilforsvaret og andre må se om vi har godt nok pumpeutstyr til å ta lekkasjer og vann ut fra våre dypeste undersjøiske tunneler, sier assisterende vegdirektør Kjell S. Bjørvig.