-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Albjerk Bil Ringerike AS:
Salgsleder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
BMW på hydrogensporet
BMW starter nå uttesting av en prototyp med brenselceller på vei. I 2022 skal den bygges i et begrenset opplag.
Bilen er basert på en BMW X5 og tester ut teknologien som skal benyttes i den kommende BMW i Hydrogen NEXT.
Drivlinjen er elektrisk og anvender hydrogen som blandes med oksygen fra luften og via en brenselcelle konverteres til elektrisitet.
Ifølge BMW kan biler med brenselcelle (FCEV) være et supplement til dagens biler med forbrenningsmotor, ladbare hybrider og batterielektriske biler.
De kan være et alternativ for kunder som ikke har egne lademuligheter eller som stadig kjører lengre avstander.
– Hydrogen brenselceller kan være et alternativ for utslippsfrie drivlinjer, spesielt i større bilklasser, sier Frank Weber, styremedlem hos BMW AG med ansvar for utvikling.
Som på biler med forbrenningsmotor kan hydrogentanken på BMW i Hydrogen NEXT fylles på 3-4 minutter med drivstoff nok til en lang tur under alle slags vær- og klimaforhold.
Prototypen benytter brenselceller som er utviklet i samarbeid med Toyota. De individuelle cellene kommer fra Toyota mens selve «stacken» og drivlinjen er originale BMW-komponenter.
Samarbeidet mellom partene har pågått siden 2013 og har som målsetting å gjøre teknologien tilgjengelig for masseproduksjon. Toyota har jo nylig lansert sin andre generasjon Mirai som har klare fordeler sammenlignet med første generasjon – ikke minst attraktiv design.
Drivlinjen i hydrogenbilen til BMW kombinerer brenselcelle-teknologi med femte generasjon eDrive-teknologi som allerede er på plass i BMW iX3 og de nært forestående modellene i4 og iX.
Systemet leverer en effekt på 125 kW / 170 hestekrefter. I tillegg er bilen utstyrt med et bufferbatteri som lades under kjøring og øker effekten til 275 kW / 374 hk under kortere perioder når du for eksempel skal foreta en forbikjøring.
Hydrogenet lagres under et trykk på 700 bar i tanker laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP) og kan romme totalt seks kilogram hydrogen. Eneste utslipp gjennom er eksosrøret er rent vann.