![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Forsiden // Beijing 2020 // Lanseringskalender // Spionbilder // Bilvideoer // Bilsport // Bilutstillinger // Bilhistorie // Biløkonomi // Yrkesbil // Nyhetsbrev |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Biltester:
![]() Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020). |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() Valgmulighetene er store uansett hvilken type drivlinje du ønsker. Med den helelektriske BMW iX3 blir X3 den første SUV-modellen til det tyske bilmerket som tilbys med både bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid og som ren elbil. Vi har fått mye forhåndsinformasjon om bilen gjennom konseptet som ble vist i Shanghai i 2018 og via spionbilder, men i dag er endelig bilen offisiell. – Helt nye BMW iX3 har svært mye til felles med konseptmodellen som er vist tidligere. Resultatet er en helelektrisk SUV i X3-format med en effektiv drivlinje og solid rekkevidde uten et stort batteri. Nå kan vi endelig avsløre detaljene som mange har ventet på, samtidig som vi åpner for bestilling, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge. Nykommeren skal inn i et konkurranseutsatt segment der Audi e-tron, delvis sammen med Jaguar I-Pace, har dominert de siste par årene. Etter første halvår 2020 er Audien suveren på registreringstoppen der også Mercedes EQC er på vei oppover. Gen. 5 elektrisk drivlinje Motoren er plassert rett på bakakslen og er langt mer effektiv enn enkelte andre elektromotorer. Det innebærer at iX3 kun tilbys med bakhjulsdrift. Maks effekt på 286 hk og dreiemoment på 400 Nm sørger for rask akselerasjon med 0-100 km/t på 6,8 sekunder. På samme måte som BMW i3 kan også BMW iX3 kjøres med den effektive én-pedals-løsningen. Toppfarten er oppgitt til 180 km/t. Bra rekkevidde, kjapp lading Ladekapasiteten på 150 kW DC/11 kW AC, gjør at man ved hurtiglading på 150 kW kan lade batteriene til 80 % i løpet av en drøy halvtime. En ladestopp på 10 minutter gir ifølge BMW rundt 10 mil ny rekkevidde. Ved 11 kW lading, fullades batteriet fra 0-100 % på 7,5 timer. En egen varmepumpe, som klimatiserer både kupéen og batteriet, er standard. Ladeluken er plassert over høyre bakhjul, der vanligvis tanklokket sitter. Batteripakken veier på 529 kg, noe som gir BMW iX3 en total på 2185 kg. Med BMW Charging får BMW iX3-kundene et eget fordelsprogram ved bruk av eksempelvis IONITY-ladestasjoner. Flere detaljer rundt BMW Charging blir gjort kjent senere. (saken fortsetter) Typisk BMW, med særegne detaljer Den særegne lukkede grillen, renere linjer i støtfangerne, diffusoren bak og luftspjellet bak forhjulene er detaljer som BMW iX3 er alene om. Interiøret kjenner man i stor grad igjen fra de andre modellene i X3-familien. I BMW iX3 er logoen på rattet, girspaken, start-stopp-knappen og enkelte andre elementer omkranset av BMW i-blåfargen Bagasjerommet har en kapasitet på 510 liter, kun 40 liter mindre enn på bensin- og dieselmodellene. Egne lagringsrom for ladekabler finner man også i bagasjerommet. Tre utstyrsmodeller
Klar for trådløse oppdateringer Som en rekke andre nye BMW-modeller, kan også BMW iX3 oppdateres trådløst («over-the-air»). Det åpner også opp for muligheten til å kjøpe nytt utstyr og tjenester selv etter at bilen er levert. Bilen kan oppdateres på to måter: Enten ved direkte nedlastning via bilens integrerte SIM-kort, eller gjennom smarttelefon og BMW Connected app-en. Eierne vil bli varslet når ny programvare er tilgjengelig for sin bil. Produksjonsstart og lansering BMW iX3 vil produseres på samme produksjonslinje som andre BMW X3-modeller på fabrikken i Shenyang. Det gir både høy effektivitet og stor fleksibilitet i produksjonen. Lanseringen vil først starte i Kina, før andre utvalgte land, deriblant Norge, og får sine første biler produsert i år. – Når vi nå åpner for bestilling, vil de første produksjonsplassene tildeles reservasjonsholderne til BMW iX3. Deretter vil nye kunder få tildelt produksjonsplass i tur og orden. Som et resultat av korana-situasjonen og de utfordringene det også gir for den globale bilfrakten, vil de første norske kundene få sin BMW iX3 i første kvartal 2021, sier Tegneby.
annonse
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
|||||
Annonse:
| ||||||