-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fra film til landeveien
Blåser liv i gammelt Jaguarkonsept
For 12-14 år siden var Jaguar på nippet til en ny, fantastisk superbil. Prosjektet ble dumpet, men nå er det blitt nytt liv i en av bilene som overlevde.
Det var på Paris-utstillingen i 2010 Jaguar feiret sine første 75 med C-X75 konseptet. En bil som så veldig Jaguar ut, men samtidig veldig fremtid. Og en bil med svært avanserte spesifikasjoner. Turbomotor men også mikroturbiner i tillegg. De skaffet strøm til elmotorer bygget inn i navene.
Mannen bak designen, Julian Thomson, var sjef for Jaguars Advanced design og Ian Callum var designhøvdingen der.
I 2011 kunne vi, og alle andre, melde at bilen skulle i produksjon og alle kjørehjerter gledet seg.
I 2012 kunne merkesjefen til Jaguar, Adrian Hallmark (nå CEO hos Bentley) fortelle at hele prosjektet var begravd – verden var for tiden ikke i humør til å ta imot den slags kostbare gaver.
Vekket av Bond
Men ikke mer begravd at da James Bond filmen Spectre skulle planlegges trengte man igjen noen biler.
Aston Martin i spissen, selvfølgelig, men også noen hårete superbiler. Williams Advanced Engineering bygget seks-sju eksemplarer av drømmebilen, de skulle fungere som stunt biler.
Oppskriften ble selvfølgelig mindre avansert enn på utstillingsbilen – poenget var at den skulle se bra ut.
En staut rør-ramme holdt karosseriet på plass og Jaguars kompressor-femliter sørget for fremdriften.
Det ble noen minneverdige dueller i Romas gater mellom Jaguaren og Aston Martinen som ble bygget i ti eksemplarer og selvfølgelig døpt DB10. (50 års partnerskap Aston Bond ble feiret. Første møte var med en DB5 i Goldfinger, 1964!)
Et par debetiere har overlevd og dukker opp på auksjon en sjelden gang.
Så viste det seg at en av Jaguarene også overlevde og ble solgt og tatt med til Ian Callums nye operasjon.
Omfattende innsats
Nå driver han et kombinert designkontor og avansert verksted, der han kan fremstille kjøreklare biler. På bestilling eller etter eget hode som den nylige Skye.
Her var bestillingen å få skilter på bil nummer sju.
Dette krevde ganske omfattende innsats for at den skulle kunne bli klar til enkeltbil-visning.
E-merket glass for eksempel, en mer sivilisert eksos med katalysator og ekte sidespeil. Men dette var bare starten.
Alle detaljer som var montert for at man feste kameraer og annet filmutstyr til bilen måtte bort og erstattes av noe sivilt. Dempere måtte skiftes, og chassiset måtte senkes.
Dessuten gjorde man noe for utseendet – hele karbonfiber-karosseriet fikk en skikkelig overflatebehandling.
Det er ikke ofte stunt biler som disse overlever et hardt liv i film, men nå kan vi altså se en 14 år gammel Jaguar-drøm i levende live.
Selv om den har fått en helt annen motorlåt.