-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Tekniker
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Kundefrontmedarbeider
Møller Bil Ensjø
-
PKK-kontrollør
Møller Bil Ensjø
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Selger, Volvo
Bilia Follo
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Mekaniker
Møller Bil Hvam
-
Fagtekniker
Møller Bil Hvam
-
Bilmekaniker
Porsche Center Son AS
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Servicemarkedssjef Skoda og Volkswagen personbil
Autoria Ski AS:
-
Servicemekaniker
Palfinger Norge
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS

SPIONBILDER:
Bastard skjuler Porsches fremtid
Karosseriet våre fotografer kom over her er nye Macan, men innmaten er noe helt annet.
Bilen er en såkalt «mule» - muldyr på norsk, eller det vi kan kalle en bastard. For selv om skallet er nye Macan EV som skal på markedet neste år, er teknikken hentet fra en elbil som ligger vesentlig lenger frem i tid.
Porsche annonserte i våres at neste Cayenne blir elektrisk, og mye tyder på at det er en tidlig prototyp av den som skjuler seg i Macan-karosseriet her. Det er nemlig flere detaljer som skiller denne fra øvrige Macan-prototyper vi har sett tidligere.
Bilen har blant annet økt sporvidde, noe som avsløres av de utvidede skjermbuene. Vinkelen på frontruten er også annerledes, og akselavstanden er litt forlenget slik av bakakselen er skjøvet bakover.
Det er logisk at Porsche bruker en Macan EV for å skjule mekanikken i Cayenne EV, for begge er basert på VW-gruppens fleksible PPE plattform som er designet for premium elbiler.
Plattformen er fleksibel nok til å anvendes for både høye SUV-er og lave sedaner og stasjonsvogner. Den kommende Audi Q6 e-tron er også basert på denne.
I tilfelle Macan vet vi at den får en batteripakke på 98 kWt og en motor på hver aksel. Det er antydet en samlet effekt på rundt 600 hester på minst en av modellene.
Og siden Cayenne er større og tyngre er det sannsynlig at den vil tilbys med enda mer effekt. Porsche fortalte allerede i 2019 at de utviklet en drivlinje med fire elmotorer for presis styring av effekten til hvert hjul, og det er logisk at en slik løsning kan finne veien til Cayenne EV.
Da Porsche omtalte Cayenne EV i våres sa de at den lå etter en elektrisk 718 i løypa, og vi vet at sportsbilene er planlagt lansert i 2025. I tillegg omtalte de en større SUV med tre seterader som skal på markedet i 2027, og dermed snakker vi 2026 for Cayenne EV.
Som dagens Cayenne skal også neste generasjon bygges ved VW-gruppens fabrikk i Bratislavia, Slovakia, sammen med de fossile utgavene som nylig fikk ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Porsche forventer at så mye som 80 prosent av salget deres vil bestå av elbiler innen vi bikker 2030, og deretter er det trolig kun 911 som vil bli tilbudt med bensinmotorer.
Nylig fikk vi også forsmak på en elektrisk hypersportsbil gjennom Mission X Concept.