-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Strengere krav for kufangere
Fra 25. mai innføres det strengere krav til kufangere, lysbøyler og annen form for frontale beskyttelsessystemer på person- og varebiler. Fristen for å bestille godkjenningstime på en av Statens vegvesens trafikkstasjoner er utsatt til 25. mai.
- Disse nye reglene har vært kjent en tid. Men for å sikre oss at alle bileiere skal få tid til å få sitt utstyr registrert og godkjent på riktig måte, har vi utsatt fristen for timebestilling fra 1. til 25. mai. Vi ser at informasjon ikke har nådd frem til alle og at kapasiteten er for liten. Derfor utsetter vi fristen, sier Sigurd Olav Olsen i Statens vegvesen.
Bakgrunnen for regelskjerpingen er å sikre at frontale beskyttelsessystemer – som er kufangere, lysbøyle og andre systemer som monteres foran på kjøretøyer, er utformet slik at skadeomfanget reduseres ved kollisjon med fotgjengere.
Sammenslutningen av europeiske bilprodusenter bestemte for seks år siden at de frivillig skulle slutte å produsere biler med kufangere. Bakgrunnen var at ca. 2.000 europeiske trafikkdødsfall og 18.000 personskader hvert år kunne føres tilbake til disse rørsystemene.
De nye reglene gjelder personbiler (klasse M1) og varebiler (N1) med en maks totalvekt på 3.500 kilo.
Hvis det er påmontert utstyr på kjøretøyet, skal kjøretøyet fremstilles for en trafikkstasjon for godkjenning.
Det er bileiers ansvar å få registrert det påmonterte utstyret i vognkortet så snart som mulig. Dersom det frontale beskyttelsessystemet ikke er registrert i vognkortet, er siste frist for timebestilling ved en trafikkstasjon 25. mai.
- Bileier må dokumentere at utstyret oppfyller kravene i regelverket når bilen fremstilles for godkjenning. Dokumentasjonen skal komme fra fabrikant eller godkjent, uavhengig laboratorium. Dokumentasjonen følger vanligvis med når utstyret kjøpes. Hvis ikke må bileier ta kontakt med fabrikant eller importør av utstyret, sier Sigurd Olav Olsen i Statens vegvesen.
Timebestilling ved Statens vegvesens trafikkstasjoner kan gjøres på telefon 06650.