-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Markedssjef
Formula Automobile Norge AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Daglig leder
Tellus Heistad AS
-
Daglig leder
Bilia Insignia
-
Salgssjef Bruktbil
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Kvalitetssjef
Viking Kontroll AS
-
Daglig leder
Tellus Vestfold AS
-
Tekniker coach
Bilia Norge AS
-
CFO
Bilia Norge AS
-
Daglig leder
Nardo Bil Ålesund AS:
-
Prosjektselger
Bolest AS
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Kristiansand
-
Diagnosetekniker KIA
Bertel O. Steen Lørenskog
-
Daglig leder
Egil Verne AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Mekaniker
RøhneSelmer AS
-
Teknisk Kontrollør
Viking Kontroll AS
-
Fagsjef analyse
Bilimportørenes Landsforening
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ny Geländewagen
Etter nærmere 40 års tjeneste, ser det endelig ut til at Mercedes erstatter Geländewagen med en splitter ny bil.
Nå er riktignok det meste av teknikk og kosmetikk fornyet opptil flere ganger gjennom årene, utvendig som innvendig, men selve rammekonstruksjonen, chassiset og karosseriet er fortsatt umiskjennelig og bærer preg av at Geländewagen opprinnelig var designet for militære formål.
Flere ganger har det vært rapportert at NÅ er det definitivt over for den gamle modellen, og Mercedes har sågar tilbudt Final Edition-modeller i enkelte markeder.
Men hver gang dukker det opp nye spesialutgaver, den ene barskere enn den andre. For eksempel denne som sto i Genève for et par år siden.
Få, men pengesterke
De siste årene er det primært USA, Russland, Kina og Midtøsten som har holdt liv i G-Klassen, og en viktig årsak til at den fortsatt eksisterer er nok at mer enn halvparten av G-Klasse-kundene velger en påkostet AMG-modell med alt av utstyr. Det gjør modellen levedyktig trass i beskjedent volum.
Men nå ser det altså ut til at Mercedes lager en helt ny Geländewagen, eller G-Klasse som er det offisielle navnet.
Den har selvsagt de klassiske, kantete formene og den steile frontruta i behold – man kødder ikke med sånt – men den kan få designtrekk fra Ener-G-Force, konseptet som vi møtte i Los Angeles i 2012.
Plass til ny teknikk
Nye G-Klasse er noe kortere og rundt 10 cm bredere enn forgjengeren, og får tilsvarende økt sporvidde. Det gir rom for uavhengig oppheng i front.
En annen nyhet er elektromekanisk styring som åpner muligheten for moderne assistentsystemer som ikke er tilgjengelige på dagens modell.
Bruk av aluminium og høyfast stål skal redusere vekten med rundt 200 kg, og kombinert med moderne 6-sylindrede bensin- og dieselmotorer skal det sørge for at G-Klasse innfrir stadig strengere utslippskrav.
Trolig kommer nye Geländewagen på veien i 2018, som 2019-modell. Akkurat tidsnok til at dagens modell runder 40 før den pensjoneres.
En direkte konkurrent med enda lengre historie enn Geländewagen, er Land Rover Defender som ble tatt av samlebåndet for noen måneder siden.
Også derfra har vi fått hint om at en helt ny modell er under utvikling, men ifølge Autocar må vi vente minst tre år før den er i produksjon.