Land Rover Defender: Den siste dråpen fra Defender - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
30 bilder i galleri
Den siste dråpen fra Defender
Land Rover må ha satt rekord i å kryste de siste dråper ut av sitronen. I denne sammenheng heter sitronen Defender, og skal snart avlives.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2018).

Twitter RSS
bsgif

Selv om Defender har fått en måned til på seg, nå skal den produseres ut januar, og ikke avslutte sin lange karriere nå, er det klart at den pensjoneres.

Dette er en bil som stammer direkte fra den opprinnelige Land Rover, og som har vært produsert nesten uendret siden tidenes morgen. 

Ikke helt riktig, forresten, dagens Defender stammer vel fra One-Ten som kom på begynnelsen av 80-tallet og som ble omdøpt til Defender for ca. 25 års tid siden.

Nå er det ikke det som er viktig her, for dette dreier seg om det Land Rover kaller Defender 2.000.000 (jeg er ikke helt sikker på hvor de to millionene kommer fra, for det kan umulig være Defender nr. 2 mill eller? Range Rover er jo bare oppe i en halv mill. Og der startet produksjonen tidligere enn Defender.)

Under hammeren
Men det har seg altså slik at i kveld skal Bonham auksjonere bort Defender 2.000.000 til inntekt for veldedige formål som Land Rover tradisjonelt støtter – i første rekke noen Røde Kors innsatser.

For å gi akkurat denne bilen en ekstra appell, er den «godkjent». Og ikke av hvem som helst, men av 94 år gamle Arthur Goddard som ble hentet fra sitt nåværende hjem i Australia.

Han var med allerede i 1948 og var sjef for Land Rovers utviklingsavdeling den gang. Han fortalte om primitive test-rigger, om prøveturer på store byggeanlegg i nærheten av fabrikken i Solihull, om lange dager på tøffe testbaner, og at «å måtte vasse i gjørma når bilen ikke klarte jobben, var det ikke mange som likte. Jeg skal si jeg ofte ble våt på beina i den tiden».

Goddard og laget hans konstruerte Land Rover på noen måneder. Noe av det han var mest stolt av da han møtte bilen igjen, var hvordan de hadde spart på stålet, som var en sterkt rasjonert vare den gang, og hvordan de hadde bygget en ramme som det bare var å feste aluminiums-karosseriplatene rett på uten å måtte bruke kostbare karosseripresser.

Tro mot originalen
Da han gikk gjennom Defender 2.000.000, og fikk seg en skikkelig prøvetur på teststrekninger han selv hadde brukt for mer enn 60 år siden, sa han at «dagens Defender er helt utrolig. Den har nesten ikke endret seg siden dag én, med sitt tøffe chassis og enkle karosseriform. Og fremdeles tar den seg frem overalt og holder vind og regn ute».

«Vi visste vi lagde noe spesielt her», føyde han til. «Alt dreide seg om funksjon før form, for det var jo først og fremst bonden og landbruket vi tenkte på. Men jeg skal si oppfatningen ute endret seg fort – det tok ikke lang tid før foreldre kjørte ungene til skolen i den, eller brukte den til weekend-handling. Gjett om vi ble overrasket».

Etterspurt
Land Rover debuterte på Amsterdam-utstillingen i 1948. Arthur kjørte den dit på landeveien, og siden han var den som kjente bilen best, ble han stående på standen under hele utstillingen.

«Jeg hadde skikkelige problemer da den belgiske hæren kom og sa de ville ha så mange at hele kapasiteten for neste år ville gått bare til dem. Det hadde vi jo ikke råd til – bilen skulle jo ut i verden».

I forbindelse med dagens auksjon har Bonhams bygget opp en egen utstilling som skal vise biltypens omfattende historie.

Og der slo det meg, 2.000.000 betyr kanskje den prisen Bonhams regner med å få for dette eksemplaret?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: