-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hyundai Matrix
Stadig flere får øynene opp for de kompakte stasjonsvognene. De er rommelige, praktiske og ikke minst – de er lettkjørte og hendige i tett trafikk.


Hyundai Matrix
Hyundai Matrix
Først publisert i BIL 1 - 2002.
I forhold til sine eldre søsken i Hyundaistallen er Matrix et friskt pust når det gjelder design. Linjeføringen er ryddig og moderne, og det kommer ikke som noen overraskelse at Pininfarina har hatt en finger med i spillet.
Matrix er drøyt fire meter lang, like lang som SpaceStar, 17 cm lengre enn Yaris Verso og 14 cm kortere enn Scénic, og egentlig i en klasse for seg. Hyundai har på mange måter greid å utnytte plassen bedre enn de fleste. I mange biler av denne typen er takhøyden ekstrem, Yaris har for eksempel 109,5 cm takhøyde foran.
I Matrix er den 102 cm, mens den i baksetet er ca 97 cm og rikelig for de fleste. Hyundai har i stedet lagt vekt på at sjåfør og passasjerer skal sitte høyt, dermed trenger en mindre plass i lengden, og sittekomforten og plassforholdene er gode til tross for korte utvendige mål. Benplassen i baksetet når forsetet står i bakerste posisjon er 69,5 cm og mer enn rikelig. Med en 175 cm lang person i førersetet er avstanden mellom for- og bakseterygg hele 77 cm.
Masse plass
Bagasjerommet er overraskende rommelig. Med baksetet i bakerste posisjon, det kan skyves 19,5 cm forover, er bagasjerommet 70 cm langt. Ettersom benplassen i baksetet er så sjenerøs, kan du skyve baksetet en god del forover uten at det blir trangt for baksetepassasjerene, og dermed øke bagasjeromvolumet ytterligere. Baksetet er delt, og du kan enten legge ned bakseteryggen, eller du kan vippe frem hele setet slik at det står mot forsetene. Høyden i baklukeåpningen er 97 cm. Muligheten til å laste brede gjenstander er det bredden mellom hjulkassene som begrenser, den er 97,5 cm og vesentlig mindre enn lukeåpningen.
Matrix leveres med en 1,6- liters rekkefirer med 90 hk. En motor som passer bilen fint både med tanke på akselerasjon og trekkraft. Du må regne med å bruke gearspaken en del når du kjører med fullastet bil. Men når du kjører tom bil er motoren svært så medgjørlig, svarer spontant ved gasspådrag, og gir inntrykk av å være sterkere enn fabrikkens spesifikasjoner tilsier.
Interiøret er tiltalende og selv om det er enkelt både designmessig og når det gjelder materialvalg, gir det et godt inntrykk. Instrumentenes plassering midt på dashbordet falt ikke helt i smak, og et litt tydeligere speedometer hadde vært ønskelig. Ergonomisk fungerer førerplassen godt. Førersetet har justering av sitteputens vinkel, du har god sidestøtte og avstanden til pedaler og ratt stemmer godt. Også gearspaken som er montert i en konsoll på dashbordet, har en gunstig plassering.
Praktisk
Det er lagt vekt på praktiske løsninger og det er mange koppholdere både til for- og baksetepassasjerer, pluss at det er en rekke små rom og rommelige dørlommer foran og bak. På hver forseterygg er det et bord, oppunder taket foran er det et solbrilleetui og under passasjersetet foran finner du en praktisk skuff. I bagasjerommet er det strømuttak og et praktisk bagasjenett er også standard.
Matrix er en lettkjørt og oversiktlig bil. Du sitter høyt og du sitter i seter med fast stopp. Fjæringskomforten bærer preg av at dette er en forholdsvis liten bil, og på skarpe ujevnheter er den stumpete, men vibrasjoner fra veien og de minste ujevnhetene takler den meget bra.
Dette er en bil for de som setter praktiske bruksegenskaper i sentrum. Matrix har ikke noe billigbilpreg og er faktisk et godt alternativ til mange av de etablerte kompaktklasse bilene.
HYUNDAI Matrix 1.6 GLS:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10:1. Sylindervolum: 1599 ccm. Boring og slaglengde: 76,5 x 87,0 mm. Effekt: 66 kW (90 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 140 Nm v/3000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M. Bremser: Ventilerte skiver foran og tromler bak. ABS og EBD.
Dekk: 185/65SR14.
Mål: Lengde: 403,0 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 168,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 148,5/148,5 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1323 kg. Tillatt totalvekt: 1800 kg. Maks tilhengervekt: 1300 kg. Maks vogntogvekt: 3100 kg. Maks taklast: 70 kg.
Bagasjerom: 350/1284 liter (VDA).
Tankvolum: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 12,7 sek
Toppfart: 160
Forbruk bykjøring: 1,03 l/mil
Forbruk landevei: 0,66 l/mil
Forbruk snitt: 0,80 l/mil
CO2-utslipp: 191 g/km
Pris: Kr. 189.950,-
Forbruk i følge 99/100/EU.