Hyundai Matrix

Miniflerbruksbilen Matrix er en positiv overraskelse. Her hjemme skal Matrix bli Hyundais nye volummodell.

Publisert Sist oppdatert

Hyundai Matrix
Hyundai Matrix

Først publisert i BIL 9 - 2001.

Hyundai har kommet sent med i kampen om flerbruksbilkundene, men nå gjør de det til gagns. Med Matrix, lillebroren til Trajet, har Hyundai nå to flerbruksbiler i modellspekteret. Når de i andre halvdel av neste år lanserer en bil på størrelse med Toyota Yaris, vil Hyundai ha et komplett modellspekter. Importøren satser på å selge 1.000 Matrix det første året, og miniflerbruksbilen blir med det volummodell sammen med H1.

Matrix er ikke revolusjonerende på noen måte, verken når det gjelder design eller kjøreegenskaper, men den har det du finner i de fleste konkurrentene. At designen er signert Pininfarina gjetter du ikke før du ser det lille symbolet på siden.

Dette er den første bilen fra Hyundai som er designet for det europeiske markedet, og det har ikke vært noen ulempe etter resultatet å dømme. Innvendig er ikke bilen direkte spennende, men den har et tiltalende interiør hvor du raskt finner deg til rette.

Matrix er basert på Elantraplattformen, og til tross for sin korte lengde er bilen rommeligere innvendig enn den ser ut til. Hjulene er plassert godt ut i hjørnene. En utvendig høyde på 164 cm, kombinert med store vindusflater, er med på å forsterke inntrykket av god innvendig plass.

Praktisk
I motsetning til flere av sine konkurrenter kan ikke baksetene i Matrix tas ut, men den lever likevel opp til navnet flerbruksbil. Seteløsningen består av en 2+1-løsning hvor ryggen kan slås ned og setene vippes fremover. Baksetene kan reguleres i lengderetningen, og seteryggene kan også justeres etter ønske. Baksetepassasjerer sitter høyt med god oversikt, og meget god benplass. Som i mange andre biler, fungerer den midterste plassen dårlig for en voksen person.

Matrix er proppfull av koppholdere og små rom. Ryggen på forsetene er forsynt med små bord som kan slås ut, og som selvfølgelig også er utstyrt med integrerte koppholdere. Det er to ekstra 12 volt uttak, ett i bagasjerommet og ett i midtkonsollen.

Bagasjerommet på 350 liter er, bilens lengde tatt i betraktning, slett ikke dårlig. Stor innlastingsåpning og lav lasteterskel kombinert med en bakluke som gir full ståhøyde, skulle legge til rette for praktisk inn- og utlasting. Med baksetene slått frem øker lastekapasiteten til hele 1.284 liter.

Ett motoralternativ
I Norge vil Matrix kun selges med 90-hesters 1,6-liter og utstyrnivå GLS. Det vil si at nesten alt det utstyret du trenger er standard, inkludert klimaanlegg. Eneste ekstrautstyr er bilstereo, lettmetallfelger og skinninteriør. Sikkerhetsnivået er ivaretatt med fire kollisjonsputer, ABS og EBD. Matrix leveres med femtrinns manuell gearkasse, men du kan også få den med en firetrinns automatkasse.

Fra første kvartal neste år vil Matrix tilbys med en helt ny 1,5- liter “common rail turbodieselmotor med 82 hk. Importøren har ennå ikke tatt stilling til om denne motoren vil bli tilbudt de norske kundene.

Førermiljøet er funksjonelt og praktisk med alle brytere og hendler innen rekkevidde. Det midtplasserte instrumentpanelet med analoge instrumenter og digital kjørecomputer er lettlest og tar lite av førerens oppmerksomhet. Førersetet har både høyderegulering og vipperegulering av sitteputens forkant. Ryggen er utstyrt med korsryggstøtte, men siden justeringen er av typen med spak, må den nesten enten være på eller av. Rattet har bare toveis regulering, og du blir derfor snytt for den optimale kjørestillingen. Det skal likevel sies at du sitter rett og fint.

Matrix vil være leveringsklar i månedsskiftet oktober/november. Med høyt utstyrsnivå og prislapp på godt under 200.000 kroner er dette en interessant bil for småbarnsfamilier.

DETTE ER HYUNDAI MATRIX GLS 1.6:
Sylindervolum: 1599 ccm
Boring x slag: 76,5 x 87 mm
Kompresjon: 10:1
kW(hk)/omdr.: 90(66)/5800
Nm/omdr.: 141/4500
Egenvekt: 1248 kg
Aks. 0-100 km/t: 12,7 sek
Toppfart: 170 km/t
Forbruk by: 1,03 l/mil
Forbruk landevei: 0,66 l/mil
Forbruk snitt: 0,80 l/mil
Pris, ca: Under 200.000,-
Lengde: 402,5 cm. Bredde: 174,0 cm. Høyde: 163,5 cm. Akselavstand: 260,0 cm. Sporvidde f/b: 148,5/148,5 cm. Bagasjeromvolum: 350/1284 liter. Tankvolum: 55 liter.

Powered by Labrador CMS