-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Customer Experience Manager
-
Helios Auto AS:
Support-medarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Nokian Dekk AS:
Regionsansvarlig/selger – Innlandet
-
Nesbyen Auto AS:
Daglig leder - Nesbyen Auto
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Otta
-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling

Se dem i aksjon på Oslo Motor Show
Det mekkes i Valdres
Kjent for å ha bygd opp et unikt mekke- og motormiljø for ungdom i kommunen, løftes Valdres Gatebil fram på Oslo Motor Show til inspirasjon for andre om å gjøre likeså.
Det sveises, slipes og pusses. Andre skrur og utfordringer diskuteres. Til Oslo Motor Show siste helg i oktober tar Valdres Gatebil, en av landets mest aktive og suksess- rike mekkeklubber for ungdom, med en langt fra ferdig pickup omskap fra flerbruksbilen Opel Zafira. Aktiviteten i lokalet er høy og stemningen god.
Ungdommene bestemmer alt, hvilken retning bilen skal ta. Pickup er en gjenganger i klubben. Eksos opp på planet og stor spoiler. Her skal det læres at kjøretøy er morsomt, men ikke nødvendigvis for seriøst.
Til inspirasjon for andre
Til Lillestrøm drar mekkeklubben både for å vise fram hva de får til, men like mye for å inspirere andre til å dra i gang tilsvarende virksomhet og å bygge opp under behovet for å gi et tilbud til dem som ikke fordyper seg i teori, men som synes praktiske fag har noe for seg, som ikke bryr seg om å ta i et tak eller bli møkkete på hendene. Dessuten er det alltid greit å kunne skru.
En 16-åring jobber på egen traktor med mye rust og mer arbeid enn planlagt fordi den har gått i brøyting i Oslo. Med hjelp fra både far og bestefar og onkel har traktoren fått nye skjermer og nytt gulv.
Kathrine Berg Stubberud vrir om nøkkelen på sin 20 år gamle V6-motoriserte og skjerm- løse Mercedes-Benz. Den fra fabrikken påkos- tede, men slitne stasjonsvogna låter ifølge eieren som en jetmotor når den starter. Og starter gjør den.
Ønsker å bli motivlakkerer
I Valdres gjelder fortsatt at kjøretøyet skal høres, det skal bråke.»
– En kald vinterkveld i 2023 kom pappa inn og spurte om vi ikke skulle reise opp til Aurdal. Han sa det var et tilbud der. Siden har jeg blitt her. Jeg trives med å skru, går kjøretøy på Leira videregående og er utplassert på skade/lakk/ folieringsverkstedet Marshall Valdres på Fagernes. Håpet er å ha Mercedesen klar til jeg fyller 18. Men det er mye igjen. Mye rustsvei- sing og mye arbeid, sier snart 17 år gamle Kathrine som drømmer om å bli motivlakkerer.
– Den første jobben min hos Marshall var å lakkere deler til en Lamborghini, sier Kathrine stolt.
Kari Anne Myreng, som har vært med som veileder siden det første malerstrøket i klubbens 1000 kvadratmeter store og komplette verksted- lokale med hele sju billøftere, fem tosøylere og to firesøylere, setter opp vaktlistene:
• Mandag: Bilcrossgrupp på seks ungdommer. De bygger og kjører. • Tirsdag: Sjette og sjuende klasse. Starter på bunnen, blir kjent med verktøy etc. • Torsdag: Fra 13 til 18 år. Kommer gjerne med egne kjøretøy • Fredag: For voksne. Bruke lokalet, eller bare være sosial. Mye prat og kaffedrikking den dagen.
Det er så godt som alltid aktivitet i lokalet og veilederne får også bruke verkstedet.
Lavterskeltilbud
William Scott, klubbens leder, understreker at mekkeklubben skal være så lavterskel som mulig. Alle får plass, porten er åpen for alle. Alt som gjøres for ungdom er gratis. Ingen ting koster penger, her er ikke noe medlemskap. Det eneste vi krever er at de stiller i arbeids- klær.
– Tilbakemelding fra ungdommen og foreldre, og at du ser aktiviteten betyr noe for mange, er drivkraft i seg selv, påpeker Scott.
Scott er uten tvil sterkt medvirkende til at mekkeklubben lot seg etablere i det om trolig er landets flotteste og best utstyrte verksted for ungdom.
– Vi startet i 2008 med biltreff på et jorde som vi utviklet til isbanekjøring. Siden kom Valdres Motorshow til, stort, men dog i litt mindre format enn Oslo Motor Show.
Kjøpte 1000 kvadratmeter
– Etter hvert fikk vi spørsmål fra flere om det ikke var mulig å få låne løftebukk og andre hjelpemidler. Vi hadde snakket med ungdom- mene hvor fint det hadde vært om noe sånt fantes. Etter å ha gått ut i lokalavisen fikk vi napp om å låne deler av et lokale for 2500 kroner i måneden.
– Det har hele tiden vært viktig for oss at tilbudet skal være gratis. Alle skal kunne delta uten å bli stoppet av økonomi. Så kom tilbudet om å kjøpe bygget på 1000 kvadratmeter. Gjennom en spleis samlet vi inn 750.000 kroner på en måned. Da var egenkapitalen på plass så vi kunne gå i banken å låne resten. Plutselig satt vi med bygget. Vi kjenner ikke til noen som har liknende fasiliteter.
Scott sier at 15-20 prosent at de som er her er jenter. Ikke alle jentene skrur, men liker å henge med.
– Mange av de rundt 20 veilederne har kommet hit fordi de har vært nysgjerrig på hva dette er, og har samtidig blomstret i miljøet.
Lada er livets bil
I Valdres går det mye i traktorer, UTV og ATV. Men tilfeldigheter har gjort at distriktet trolig har landets største Lada-miljø. Så på en løfter i en av hallene står en av de 14 klar til å få på plass en Fiat Abarth-motor.
Både William Scott og Kari Anne Myreng er samstemte i at det ikke er til å stikke under stol at hele gjengen her er gamle rånere fra de var ungdommer og at rånermiljøet er på vei tilbake. I Valdres gjelder fortsatt at kjøretøyet skal høres, det skal bråke.