- El-bil er et rådyrt klimatiltak

CO2-kutt med el-bil er 100 ganger dyrere enn klimakvoter for staten, er konklusjonen i en rapport.

Publisert Sist oppdatert

Teknisk Ukeblad skriver i dag om en rapport fra Econ Pöyry, laget på oppdrag fra Norsk Petroleumsinstitutt.
Rapporten konkluderer med at el-bil er et svært dyrt klimatiltak.

Den som kjøper en el-bil i Norge betaler ikke engangsavgift, ikke moms, ikke bompenger, ikke avgift på offentlige parkeringsplasser, hvor det også er gratis lading til bilen.

I tillegg har el-bilen adgang til kollektivfeltet i storbyene og betaler bare en brøkdel av årsavgiften for andre biler (300 kroner).

Alt dette gjør at Norge trolig har verdens beste insentiver for el-bil.

Men det betyr samtidig at el-bil som virkemiddel for å redusere klimagassutslipp får en høy prislapp, skriver Teknisk Ukeblad. Hele 30.000 kroner per tonn CO2, i følge Econ-rapporten.

Rapporten sammenligner el-bilen Think City med en Smart Fortwo, med bensin og dieselmotor. I forhold til Smart'en får el-bilen et subsidie-element på 21-23.000 kroner - årlig.

Econ fortsetter regnestykket med å ta CO2-utslippet fra Smart, en Think som lades med fornybar kraft og forutsette at disse kjører 8.000 km i året.
De konkluderer med at tiltakskostnaden på CO2-tonn "spart" med el-bilen er mellom 25.000 og 30.000 kroner.

- Til sammenligning ligger forventet kvotepris i EUs kvotehandelssystem frem mot 2020 i størrelsesorden 300-500 kr pr tonn, heter det i rapporten.

- Selvfølgelig er el-bil dyrt

Generalsekretær Rune Haaland i bransjeforeningen Norstart sier til Teknisk Ukeblad at han ikke er imponert over slike rapporter.

- Noe av det som kjennetegner el-bilen, er jo de vanvittig høye tiltakskostnadene på kort sikt, så disse tallene er sannsynligvis helt greie, sier han.

- Selvfølgelig blir det dyrt, akkurat som elektrifisering av sokkelen også er hinsides dyrt. Men gi meg et eksempel på tilsvarende teknologiskifte som ikke er det?

- Det er klart at el-bilen vil trenge støtte. Spørsmålet er ikke om, men når vi skal brette opp ermene, sier Haaland til Teknisk Ukeblad.

Powered by Labrador CMS