-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
- El-bil er et rådyrt klimatiltak
CO2-kutt med el-bil er 100 ganger dyrere enn klimakvoter for staten, er konklusjonen i en rapport.

Teknisk Ukeblad skriver i dag om en rapport fra Econ Pöyry, laget på oppdrag fra Norsk Petroleumsinstitutt.
Rapporten konkluderer med at el-bil er et svært dyrt klimatiltak.
Den som kjøper en el-bil i Norge betaler ikke engangsavgift, ikke moms, ikke bompenger, ikke avgift på offentlige parkeringsplasser, hvor det også er gratis lading til bilen.
I tillegg har el-bilen adgang til kollektivfeltet i storbyene og betaler bare en brøkdel av årsavgiften for andre biler (300 kroner).
Alt dette gjør at Norge trolig har verdens beste insentiver for el-bil.
Men det betyr samtidig at el-bil som virkemiddel for å redusere klimagassutslipp får en høy prislapp, skriver Teknisk Ukeblad. Hele 30.000 kroner per tonn CO2, i følge Econ-rapporten.
Rapporten sammenligner el-bilen Think City med en Smart Fortwo, med bensin og dieselmotor. I forhold til Smart'en får el-bilen et subsidie-element på 21-23.000 kroner - årlig.
Econ fortsetter regnestykket med å ta CO2-utslippet fra Smart, en Think som lades med fornybar kraft og forutsette at disse kjører 8.000 km i året.
De konkluderer med at tiltakskostnaden på CO2-tonn "spart" med el-bilen er mellom 25.000 og 30.000 kroner.
- Til sammenligning ligger forventet kvotepris i EUs kvotehandelssystem frem mot 2020 i størrelsesorden 300-500 kr pr tonn, heter det i rapporten.
- Selvfølgelig er el-bil dyrt
Generalsekretær Rune Haaland i bransjeforeningen Norstart sier til Teknisk Ukeblad at han ikke er imponert over slike rapporter.
- Noe av det som kjennetegner el-bilen, er jo de vanvittig høye tiltakskostnadene på kort sikt, så disse tallene er sannsynligvis helt greie, sier han.
- Selvfølgelig blir det dyrt, akkurat som elektrifisering av sokkelen også er hinsides dyrt. Men gi meg et eksempel på tilsvarende teknologiskifte som ikke er det?
- Det er klart at el-bilen vil trenge støtte. Spørsmålet er ikke om, men når vi skal brette opp ermene, sier Haaland til Teknisk Ukeblad.