BMW Z9 Cab:
Leketøy for store gutter

Når store gutter møtes på bilutstillinger forsøker de å overgå hverandre med nye design og konsepter. Årets Paris utstilling er intet unntak, og et drøyt døgn før messen åpner for pressen kan vi avsløre hva BMW har å overraske med. Ingen dårlig kandidat til årets designpris.

Publisert

Klassisk og moderne
Z9 cabriolet representerer BMWs designfilosofi for fremtiden. Med en klassisk silhuett, et langt panser og en kort bakstuss har bilen fått et svært dynamisk utseende. Cab’en formelig flyter fra front til hekk og gir et svært strømlinjeformet uttrykk. Også fargevalget er nøye studert og sammensatt. Konseptbilen har en mørk metallik lakk som endrer uttrykk med lyset som faller på den. Innvendig er det benyttet lyst, kremfarget skinn kombinert med moderne syntetiske materialer i sølvgrått.

Rent teknisk følger Z9 cabriolet i fotsporene til kupéen. Den har en lengde på 4,76 meter, litt kortere enn gran turismo, men bredden er eksakt lik, 1,97m – med andre ord en ganske bred bil, noe som borger for at bilen ligger godt på veien i raske svinger. Til toppen av frontruten har carioleten en høyde på 1,28 meter, og det er bare 6 cm lavere enn kupéen. Akselavstanden er 10cm kortere og måler 2,95m.

Karbon karosseri
Det laminerte karbonkarosseriet hviler på en ekstra solid ramme, noe som garanterer at karosseriet er stivt selv om det er åpent. BMWs anerkjente 4,4-liter V8 gir godt med skyv for bakhjulene og leverer 286 hester og et dreiemoment på hele 440 Nm. Hjulutrustningen står i stil med resten av bilens ytelser, elegante 21-toms felger bak med 285/40 dekk og 20-toms felger foran med 245/45 profil. Selvsagt har bilen kraftige sportsbremser som sørger for at den stopper raskt. En dyd av nødvendighet for en kjøremaskin som denne.

iDrive for aktiv førerkontroll
I dagens teknologiske hi-tech samfunn er det lett for bildesignere å la seg rive med og proppe en bil som denne med mest mulig (nyttig og unyttig) teknologi. Med inntil 700 mulige kontrollfunksjoner kunne førerplassen lett få et uant antall knapper og kontrollskjermer. BMW har nøye analysert alle nyanser av menneske/maskin samhørigheten. De viktigste funksjoner du benytter er sentralt plassert direkte i førerens synsvinkel på instrumentpanelet.

Alle innstillinger som skal foretas under kjøring er sentralt plassert rundt rattet. Andre funksjoner du benytter ofte, som lys og temperatur, styres med innstillinger av mer konvensjonell art som også er godt synlige fra førersetet. Kommunikasjons- og navigasjonsutstyr er sentralt plassert mellom fører og passasjer og styres med et fåtall av knapper og innstillingshjul.

Ratt-gear
På rattstammen finner du fire kontrollhendler for blinklys, vindusviskere, cruisecontrol og gearvalg. På instrumentpanelet, mellom turteller og speedometer, ser du hvilket gear du har valgt. Trykker du med tommelen på multifunksjonsrattet går du over fra automat til sekvensielt gear. Viktig informasjon fra navigasjonssystem og aktiv cruisecontrol finner du rett foran deg på speedometeret og turtelleren.

Mellom de to forsetene sitter bilens digitale kontrollsenter utformet som en joystick. De fleste funksjoner styres herfra ved å bevege stikka i alle mulige retninger. Med stikka kontrollerer føreren 8 grupper av funksjoner på samme måte som han skifter gear: kommunikasjon, klima, underholdning, informasjon og en rekke andre funksjoner.

Ren kjøreglede
BMW vektlegger at Z9 er en ren konseptbil og at den ikke skal i produksjon. Likevel inneholder den nok en rekke av de egenskaper vi vil finne på andre BMWer i årene fremover. Men, som BMW selv sier, det viktigste med Z9 cabriolet er hva all teknologien gir sjåføren: Ren kjøreglede på sitt aller beste. Vi tror dem! Nyt bildene hvis du ikke har tenkt deg til Paris i løpet av de nærmeste ukene!

Bilde: Z9 cab forfra
Bilde: Z9 cab bakfra
Bilde: Z9 cab fra siden
Bilde: Z9 cab interiør
Bilde: Z9 gran turismo forfra
Bilde: Z9 gran turismo bakfra
Bilde: Z9 gran turismo med måkevinger

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Powered by Labrador CMS