Overraskelse fra Lexus:
IS300 SportCross stasjonsvogn

Lexus har gradvis utvidet sin modellportefølje. Det startet med store luksuslimousiner i USA, så kom lille IS200 og SUV’en RX300. Nå gjør de programmet komplett med stasjonsvogn og cabriolet.

Publisert
Laget for Europa

Kreftene overføres til bakhjulene via en 5-trinns automatkasse, og for å opprettholde et sporty image leveres bilen med gear-knapper på rattet. Senere vil bilen komme i en utførelse med 5-trinns manuell kasse.

Sporty luxus-look
Ekstreriørmessig er frontpartiet identisk med sedanen. Bakstussen er utformet som en mellomting mellom stasjonsvogn og kombikupé, slik vi etter hvert er vant til fra flere produsenter, for å gi bilen en sporty look. De karakteristiske Lexus-baklyktene med klart glass er på plass sammen med to runde baklykter plassert på selve koffertlokket. Baksetene kan legges ned 60/40, og når du skal frakte ekstra lange gjenstander kan du også legge ned forseteryggen.

Interiøret preges av sportslighet og typisk Lexus-luksus. Instrumentene er moderne og lettleste og en kort gearspak sørger for raske skift på utgaven med manuell gearing. Setene har god sidestøtte og er selvsagt kledd i tykt, silkemykt lær. Lærtrekk finner du også på sportsrattet og håndbrekket. Pedalene har blanke metalloverflater og er perforerte som i en ekte sportsbil.

Det er synd at det norske avgiftssystemet er dårlig tilpasset en bil med 3 liters slagvolum og 215 hester, for Lexus IS300 SportCross kunne blitt en svært interessant 3-serie / C-klasse utfordrer med riktig pris. Nå må den sloss mot de dyrere utgavene fra de tyske produsentene i et svært selektivt marked med et kresent publikum.

Produksjonsklar Cabriolet
Som de fleste hadde forventet lanserte også Lexus produksjonsmodellen av sin SC430 cabriolet med 2+2 seter i Detroit. Bilen leveres med elektrisk styrt sammenleggbart metalltak og er utstyrt med en kraftig 4,3-liters V8 som yter 300hk. SC430 blir svært aggressivt priset i USA, hvor Lexus allerede har forhåndssolgt mer enn 7000 eksemplarer.

Men nok en gang vil Lexus få problemer med det norske avgiftssystemet, for denne moroa vil nok havne på rundt millionen. Da er imidlertid det meste av utstyr inkludert, for det eneste du kan kjøpe av ekstrautstyr til SC430 er navigasjonssystem, ”punkteringsfrie hjul og en hekkspoiler.

Bilde: Lansering av IS300 SportCross
Bilde: IS300 SportCross forfra
Bilde: IS300 SportCross bakfra
Bilde: IS300 SportCross fra siden
Bilde: Interiøret i IS 300 SportCross
Bilde: Bagasjerommet i IS300 SportCross er rommelig og fleksibelt
Bilde: Sporty interiør i IS300 Sport Sedan
Bilde: Åpen Lexus SC430
Bilde: Lexus SC430 med taket lukket
Bilde: Lexus SC430 interiør

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS