Saab vil bestå

GENEVE (BilNorge.no): Saab vil bestå som varemerke - eiet av General Motors. Hvor bilene produseres er mindre interessant, men toppledelsen i GM avkrefter alle rykter om at Saab er til salgs eller at merket stille skal forsvinne.

Publisert Sist oppdatert

Saab skal være GMs prestisjemerke og det blir et tettere samarbeid i salg og markedsføring mellom Opel og Saab. Opel skal være GMs VW - mens Saab også i fremtiden skal være GMs Audi.

Saab har lenge slitt - ikke minst med rykter om at GM ville kvitte seg med varemerket og at produksjonen i Trollhättan skal bort. Nå begynner tingene å komme på plass, og GMs toppsjef Bob Lutz bekrefter at Saab som varemerke innen GM skal fortsette.

Mer tvil er det om Saab i fremtiden vil bli produsert "by Trolls in Trollhättan". I fjor bygget fabrikken 128.000 nye biler mens GMs egne analyser viser at om en bilfabrikk skal være lønnsom, må den minst lage 200.000 - helst 250.000 biler i året.

GM ønsker å samle all produksjon av masseproduserte biler i C-segmentet til én stor fabrikk. Trolig velger GM å legge produksjon av både Opel og Saab til Tyskland. Det er alt besluttet at den nye Cadillac skal bygges i Trollhättan - men det dreier seg bare om 40.000 biler i året.

Saab lanserer nye modeller - men må også konstatere at salget av Subaru-produserte Saab 9-2X ikke er blitt den suksessen man hadde forventet i USA. Saab-kundene vil ha "typiske Saab-biler" og ikke "japanske biler med Saab-navn.

Tettere i Norge
Saab og Opel importeres begge av GM Norge. Men i de fleste byer er det en forhandler for Saab og en annen for Opel. Flere forhandlere ønsker å samle agenturene et sted - og det er i første rekke Opel-forhandlere som ønsker å overta også salget av Saab. Ledelsen i GM Norge kjenner problematikken og vet mange ønsker en slik løsning, men GM Norge vil foreløpig ikke gjennomføre noen felles aksjon.

Men mange forhandlere har tatt initiativ selv og det bygges tettere bånd mellom store forhandlere av Opel og Saab i flere norske byer. Mange forhandlere har meget stor tro på de nye modellene som kommer både fra Opel og Saab og mener at forhandlerne må stå tettere sammen - særlig i kampen om firmakundene.

Powered by Labrador CMS