GM vil endre radikalt - mer lik design og teknikk

Geneve (BilNorge.no): General Motors skal gjennomføre en omfattende plan for å utnytte sine investeringer bedre. Samme design skal brukes på flere modeller, og en og samme teknikk skal komme i mange modeller.

Publisert Sist oppdatert

GM regner med å spare milliarder på disse endringer. Man snakker om at ”design skal være som et Lego-sett – der man kan bygge den bilen man vil.

Til nå har GM latt hvert merke stort sett gjøre hva de har villet innen modellutvikling og design. Nå blir det radikalt skifte, og mer skal bli felles i flest mulig biler. Årsaken er lavere inntjening, og i USA alene er nedgangen på 10 prosent i nybilsalget - noe GM tar meget alvorlig.

Nå setter GM sammen spesialgrupper fra alle konsernmerker som sammen skal utvikle nye biler. Man skal ikke bare utnytte de samme plattformer – men mest mulig av komponenter skal deles mellom flere modeller. GM-sjef Bob Lutz (bildet) styrer denne utviklingen med hard hånd og han vil se resultater raskt.

Blått lys for Trollhättan
GM vil om kort tid fatte endelig beslutning på hvor fabrikken som skal produsere familiebilene i Europa skal ligge. Kampen står mellom Trollhättan i Sverige og Rüsselsheim i Tyskland. Alt taler for at GM velger Rüsselsheim både for Opel Vectra og Saab 9-3. Trollhättan vil som ”kompensasjon få produksjonen av den nye lille Cadillac. Men det vil ikke være nok for å holde hele fabrikken i gang.

Samme motor i alle biler
GM-ledelsen vil at en og samme motor skal brukes i flest mulig GM-modeller. Det kan også bli aktuelt å samarbeide med andre produsenter om felles motorer og andre store komponenter. GM er en av verdens største underleverandører til bilindustrien og har på sin kundeliste stort sett alle de største bilprodusentene.

Powered by Labrador CMS