Gled deg til en spennende bilfremtid

Geneve (BilNorge.no): Bilprodusentene formelig bobler over av nye, spennende biler. Nyhetene står i stim for norsk lansering og det handler om biler for ”folk flest”. ”Alle merker skal ha ”alle typer. Mangfoldet er større enn noen gang. Og kanskje det mest gledelige – nye biler blir ikke dyrere. Gled deg til de mange nye, interessante bilene.

Publisert Sist oppdatert

Geneve-utstillingen er et knallhardt eksempel på en frisk bilindustri. Skal en produsent overleve handler det mye om ”ferskvarer”. Folk vil ha moderne, nye biler. De skal friste og lokke – være innbydende og være oppnåelige for folk flest. Pris er viktig – og at bilene er billige å eie.

Dette har bilprodusentene tatt som en utfordring. Det er kamp om hver krone. Hver gang det kommer nye motorer, veier de mindre og har lavere forbruk. Bilindustrien er verdens største og viktigste næring. Går det bra i bil, går det også bra for mange andre bransjer. Bil er katalysatoren og har ansvaret for millioner av arbeidsplasser.

Hvor var norske aviser?
Bilutstillingen i Geneve er også stedet der norske toppledere i bilbransjen treffes og utveksler tanker, synspunkter og meninger. Alle topplederne var på årets Geneve-messe. Den norske fellesmiddagen ble nærmest som et ”eldretreff for billedere med makt”. Aldri har den norske bilbransjen vært sterkere representert.

Aldri har heller norske aviser vært dårligere representert - bare Dagens Næringsliv, Avisenes Pressebyrå, Bergens Tidende og VG var på messa. Mange savnet Aftenposten, Finansavisen og Dagbladets redaksjon på Europas uten tvil viktigste bilmesse.

Investeringsvilje
En rundspørring til mange norske billedere bekrefter at det er investeringsvilje i norsk bilbransje. Aldri før har så mange vurderte å satse på bil i Norge. Tidligere klaget mange bransjeledere på manglende interesse for finansnæringen til bil. Bare de med aner i bil ville satse på bilsalg. Nå har ting endret seg. Frisk kapital kommer inn i bransjen. Inntjeningen er bedre og det frister mange investorer.

Det skjer mye spennende på forhandlersiden. Tettere samarbeid, nye merkekombinasjoner og vilje til å trekke sammen preger mange miljøer. De merker der importøren ikke styrer detaljsalget, opplever at forhandlere nå virkelig vil jobbe sammen og vil ha samling rundt konsernmerkene.

Opel-forhandlere mener at de også bør selge Saab som jo inngår i GM-familien. Det siste er skifte i Moss der Saab nå skal selges fra Opel-forhandleren. Innen Ford ser man med stor interesse på Volvo og ”når Bilia har fått Ford i Oslo – må det være mulighet for Ford-forhandlere å få Volvo”.

I Trondheim valgte Volvo Norge å øke antall forhandlere med 100 prosent – fra en til to. Det kom som en bombe blant Volvo-forhandlere at det kom en ny forhandler i distriktet en forhandler hadde hatt alene siden ”Volvo ble lansert i Norge”. Resultatet er i følge Volvo Norge bare positivt.

Spennende nye biler
Det finnes knapt et bilmerke som ikke snart vil lansere en eller flere spennende, nye bilmodeller. På bilutstillingen i Geneve var det bare pusterom og lite folk på en stand – nemlig der man kunne se ”nye Lada. Alle andre steder var det ”stinn brakk og tett med folk.

Noen av de nyhetene som kanskje har største interesse for Norge er:

  • Opel Zafira – den originale 7-seter flerbruksbilen som nå er blitt moderne. Og bilen ser mye mer tiltalende og ny ut i virkeligheten enn på bilder.
  • VW Passat – der den norske organisasjonen har enorme forhåpninger. Bare de ikke har mistet bakkekontakten – det kan virke slik noen ganger.
  • Toyota Aygo – den første av de tre nye minibilene som kommer fra Tsjekkia. Den må bli billig om den skal treffe norske bilkjøpere.
  • Peugeot 407 Coupe – en designlekkerbisken. Strømlinjeformet og klassisk og moderne i samme formen
  • Nissan Navara – pickup som mange etterspør. Personbilkomfort, og Nissan er nesten alene i dette markedet.
  • Mercedes B-Klasse – veldig lik A-Klassen. Det er ikke lett å se hva som er hva. Men en bil i hjertet for Mercedes-interesserte.
  • Renault Modus – en liten MPV som forhandlere har lagt sin elsk alt før den kommer i salgshallene. Men er det stort nok marked for en slik bil i Norge?
  • Hyundai Sonata – ny bil med feil motor for Norge. Bilen blir først interessant senere når den får 2,0 liter bensin- og dieselmotor.
  • Honda fornyer seg i alle retninger. Nye Civicen er mer eksklusiv. Men kanskje noe ”lik alle andre biler”. Men hvor er erstatningen for Shuttle? Se også på FRV.
  • Mazda5 – en gjennomført praktisk flerbruksbil som Mazda-organisasjonen virkelig trenger. Og den nye sportsbilen MX-5 kan bli en avgiftsvinner når den kommer med ”liten motor”.
  • Suzuki Swift – er en helt ny biltype som kjeden ikke tidligere er vant til å drive med. En liten kombi med fem dører – lik alle andre biler. Men den må ha firehjulstrekk så lenge den heter Suzuki.
  • Lexus hybrid – miljøbilen for de rike. Nesten 50 personer betaler mer enn 800.000 kroner for å vise sitt miljøengasjement. Utrolig.
  • Cadillac laget i Trollhättan, Sverige. Til under 400.000 kroner – bilen for de spesielt interesserte. Men vil en ”Lac made in Trollhättan blir en skikkelig Cadillac?

Og disse nye modellene kommer senere (var ikke i Geneve):

  • Polo (vises i Leipzig 1. april)
  • Clio (Frankfurt i september)
  • VW Passat stasjonsvogn (Frankfurt)
  • Opel Vectra (Frankfurt)
  • Toyota Corolla (Tokyo i oktober eller Geneve neste år)
  • Toyota HiLux (oktober i Norge)
  • Mercedes S-Klasse og Geländewagen (Frankfurt)
Powered by Labrador CMS