Mercedes-Benz F600 Hygenius
Mercedes-Benz F600 Hygenius
Mercedes-Benz F600 Hygenius
Mercedes-Benz F600 Hygenius
Mercedes-Benz F600 Hygenius
Mercedes-Benz F600 Hygenius

Nytt forskningsfartøy fra Stuttgart

F600 Hygenius er navnet på en ny konseptbil fra Mercedes. Den drives av brenselceller og byr på en mengde nyskapninger også i interiøret.

Publisert Sist oppdatert

115 hestekrefter og et dreiemoment på 350 Newtonmeter er ytelsene drivlinjen byr på. Den skal klare seg med et forbruk tilsvarende 0,29 liter på mila – nok til å gi F600 en rekkevidde på 400 kilometer. Selve ”kraftverket leverer 82hk / 250Nm, men bilen har et system tilsvarende hybridbiler med et oppladbart litium-ion batteri.

Under parkering og kjøring i lave hastigheter er det kun batteriet som leverer strøm til de elektriske motorene, mens både brenselcellen og batteriet jobber sammen under akselerasjon. Den elektriske motoren virker også som en generator som lader batteriet under deselerasjon.

Kompakt og rommelig
Selv om konseptbilen har kompakte mål med en lengde på 4,35 meter, byr den på et svært rommelig interiør. En avstand på 945mm mellom for- og bakseter er en god indikasjon på dette, og avstanden kan økes med ytterligere 400mm når de baksetene skyves til bakre posisjon.

De fire individuelle setene byr for øvrig på flere smarte løsninger, de kan om ønskelig snus slik at barn og foreldre kan sitte ansikt til ansikt under kjøreturen. Førersetet har en todelt ryggstøtte som følger overkroppen og samtidig påfører korsryggen minimalt med påkjenning.

For trange omgivelser
Kameraer i speilhusene holder oversikt over trafikken på siden av og bak F600 Hygenius, selv når den står parkert. Dersom et annet kjøretøy nærmer seg bakfra, nektes passasjerene å åpne dørene dersom det er fare for et sammenstøt. I fart overvåker systemet blindsonen og advarer sjåføren om ikke å skifte fil dersom et kjøretøy nærmer seg bakfra.

Bakluken på bilen er todelt, og i trange omgivelser foldes nedre del innover slik at den opptar minimalt med plass bak bilen. Samtidig foldes bakfangeren ned mens gulvet i bagasjerommet skyves bakover for å lette innlastingen. Sidedørene er også konstruert for bruk i trange omgivelser. De løftes lett oppover for å oppta mindre plass utenfor bilen enn tradisjonelle dører.

Sentralstyring
Som på S-Klassen opereres alle viktige innstillingsorganer ved hjelp av knapper på midten av dashbordet som lett kan nås av både fører og forsetepassasjer. Herfra betjenes radio, klimaanlegg, telefon og navigasjon. Systemet oppfatter om det er føreren eller passasjeren som foretar innstillingene og memorerer disse.

LED lysteknologi hjelper nattesynet, og tre moduler sørger for optimal belysning. I stedet for svingbare lykter benytter systemet et antall lysemitterende dioder som tennes og slukkes etter behov. Mercedes’ Pre-safe system, først innført i S-Klasse i 2002, er videreutviklet og har nå også fått aktiv knebeskyttelse for forsetepassasjeren og automatisk sidestøtte i nakkestøtten som holder hodet fast i et eventuelt sammenstøt.

Selv om F600 er en ren visjon, vil mange av elementene den inneholder bli å finne i serieproduserte biler de nærmeste årene.

Powered by Labrador CMS