Alle satser på hybrid

Tokyo – Honda, Subaru, Mazda, Mitsubishi, Daihatsu, Nissan og General Motors gjør det. Toyota ligger mange hestehoder foran. Mercedes, BMW, Opel og Ford sier de kommer med det.

Publisert Sist oppdatert

Det handler om hybridbiler. Alle har sett suksessen for Toyota Prius. Enkelte trodde det var en reklamejippo som snart ville forsvinne. Nå sitter mange i skammekroken og angrer for at de ikke har satset mer på utvikling av hybridbiler.

Bilutstillingen i Tokyo er stedet for miljøbiler. Ikke noe sted i verden spiller miljø og biler mer på lag enn i Japan. Og det er japanske myndigheter som setter reglene som aktørene må spille etter, samme om de liker det eller ikke. Japan vil ha biler som slipper ut mindre eksos. De vil ha biler som bruker mindre drivstoff. Landet som er like stort som Norge har med sine over 140 millioner innbyggere brukt for ren luft, og derfor tror myndighetene at fremtiden er hybridbiler.

Toyota og Honda har ledet utviklingen. Toyota har med sin Prius vist at miljøbiler kan være god forretning. De som mente at bilene ville bli en flopp etter noen år når batteriene måtte kastes, har tatt feil. Hele verden etterspør hybridbiler. Flere land innfører skattemessige fordeler til biler som forurenser mindre. Og derfor er det kanskje ikke rart at årets bilutstilling i Tokyo står i miljøbilenes tegn.

Alle jobber med det
Ingen bilprodusent i dag kan stille seg likegyldig til biler med hybridmotor. Verdens største bilprodusent General Motors sier at de i 2007 vil lansere i USA to helt nye biler med hybridmotor – en pickup og en sedan. Ford jobber på spreng og har lagt utviklingen til Gøteborg. De holder kortene tett til brystet, og spør man ledere hos Volvo om ”hva med hybrid”, sier de gjerne ”interessant at du spør og så ser de en annen vei.

Mange vil ha hybrid med dieselmotor. Det ville etter manges mening være en bra kombinasjon. Men det er problemer med slike kombinasjoner i personbiler. Toyota kjører lastebiler med diesel og elmotor i Japan – men sier at de ikke har overvunnet problemene for personbiler.

Toyota har kjøpt seg inn i Subaru, og en av grunnene skal være at Subaru har batterikunnskaper (og patenter) som skal være blant de beste i verden. Toyota vil gjerne ha tilgang til denne teknologien og viser det ved å sikre seg eierinteresser i Subaru.

Japanere i tet...
Det er i Japan man er særlig opptatt av hybrid. Mange hevder (sikkert med rette) at hybrid ikke er det endelige løsningen for verdens biler. Men i mange år vil det være en løsning. Alle japanske bilkonsern, fra giganten Toyota som også eier Daihatsu, til Mitsubishi, Honda og Nissan er det hybrid som er tingen. Og det er ikke bare fagprat – bilene kommer i stort tempo og til konkurransedyktige priser.

… og Norge i tet
Underlig nok er også Norge på kartet når det gjelder hybrid. Mange billedere har fått med seg at norske myndigheter premierer hybridbilene med lavere importavgift. Norges innsats får stadig større internasjonal oppmerksomhet, og mange produsenter mener norske myndigheter ”går foran med et godt eksempel”.

I Danmark er det press for at man skal få den norske ordningen. Det samme er tilfelle i Finland og i England, hvor det alt er blitt fordeler for de som eier hybridbil. Om den nye norske regjeringen skulle åpne opp for hybridbiler i kollektivfeltene, vil salget av slike biler ta helt av i de store norske byene. Mange kjører i dag en elbil til og fra jobben i de store byene for å bruke kollektivfeltet. Ingen har egentlig brukt for elbil, men kjøper bilen for å bruke kortere tid til og fra jobben.

Åpnes det for hybridbilene, vil trolig mange kvitte seg med elbilen og heller kjøre hybrid.

Powered by Labrador CMS