Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Blå svada - eller et slag for miljøet?
Foto: Stein Pettersen
Ut i det blå
Foto: Stein Pettersen

Blå svada - eller et slag for miljøet?

Er "miljøbiler" bare en gedigen markedsføringsbløff? Vi tok med fem biler ut på en nesten 800 kilometers kjøretur. Målet var å teste om de innfrir høye forventninger til lavt forbruk.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke godt å vite om fremtiden er grønn, blå eller rett og slett bare mørk?

Har virkelig bilprodusentene tatt seg i nakken, eller er handler det bare om markedsføringstriks der man sitter og ler seg i hjel i dekning bak fikse navn som Econetic, Blue Motion eller Efficient Dynamics?

Kanskje står vi foran en fremtid der unger fortsatt spiller bilkort, men hvor det ikke lenger er hestekrefter og null til hundre som avgjør hvem som vinner, men CO2-utslipp og den utrolig kule girskiftindikatoren?

Blandet drops

Testkaravanen mønstrer hybridbilen Toyota Prius og dieselbilene BMW 118d Efficent Dynamics, Volkswagen Golf BlueMotion, Ford Focus ECOnetics samt Peugeot 308 HDi.

To stasjonsvogner og tre femdørsbiler og med en prisforskjell på mellom dyreste og billigste bil på over 110.000 kroner.

Tesen for testen var da heller ikke å kjøre en ren sammenligningstest men først og fremst se på hvordan bilene yter og fungerer i forhold til de oppgitte forbrukstallene og hvilke kompromisser du må være villig til å inngå for å påberope deg et slags egenkomponert virtuelt svanemerke i panna.

Anonyme miljøvernere

Med økt status for å avstå fra det mest miljøfiendtlige som store SUVer skulle man tro at de som kjøpte disse bilene hadde et behov for å markere solid – kanskje med et slags flagg – eller i det minste en diger dekal som viste at her kommer miljøbataljonen og det er JEG som kjører.

I praksis er det ganske beskjedne greier man kommer opp med.

Riktignok har Ford dekorert siden på testbilen vår. Men på bilene som selges er det ikke noe som viser tegn på at du har gjort et bevisst valg - ikke så mye som et ECOnetic-merke noe sted på denne. Golf har sitt BlueMotion-merke diskret på bakluka og i grillen. BMW bruker heller ikke muligheten til å markedsføre seg – bortsett fra på skiltplaten – der kan vi lese Efficent dynamics.

For Toyota er det liten tvil om at vi snakker om noe annerledes. Hadde man valgt å designe en ordinær femdørs volumbil på denne måten hadde nok både designere og prosjektledere måtte se seg om etter helt andre ting å drive med.

Peugeot er nærmest med som en slags referansebil i denne testen. Bilen har samme motor som vi også finner i Focusen – men utgir seg ikke for å være spesielt miljøvennlig.

Imidlertid kommer Peugeot svært godt ut totalt sett når man ser på det gjennomsnittet av CO2-utslipp for biler som selges av merket i Norge.

Hjelper til

Et av de sentrale virkemidlene til å få ned forbruket er å få sjåføren til å velge riktig gear. Hos både Volkswagen, Ford og BMW som har manuell gearkasse har en indikator som viser når du kjører i riktig gear, og som råder deg til å geare opp eller ned for å redusere forbruket.

Toyota Prius har et større informasjonssystem som informerer om hvor mye energi den har regenerert tilbake til batteripakken. Dessuten kan du hele tiden følge med på om kreftene hentes fra elektromotoren eller bensinmotoren og hvor mye strøm som er igjen på batteriet.

I tillegg har selvsagt alle bilene kjørecomputere som holder deg oppdatert på forbruket både i øyeblikket og gjennomsnitt. Dermed er det lett å legge opp til en liten konkurranse med seg selv om hvor lavt man kan komme. Informasjonsdisplayet i Prius er i en egen klasse, men alle gir god og forståelig informasjon.
Les vår vurdering av:
Peugeot 308 Hdi

BMW 118d Efficent Dynamics

Volkwagen Golf Bluemotion
Ford Focus ECOnetics

Toyota Prius

Les vår konklusjon her

Powered by Labrador CMS