Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen
Ford Focus Econetic
Stein Pettersen

Ford Focus Econetic: Lille trille

Econetic heter Fords svar på Volkswagens Bluemotion. Men gir det noen effekt?

Publisert Sist oppdatert

Skal du kjøre billig er trilling faktisk litt trylling. Det å kjenne hvor lett en bil triller er et bra tegn på om det er mulig å spare drivstoff. Focus er lettkjørt og triller også lett.

Ford er på en god opptur – Focus kommer bra ut på driftsikkerhetstester og selv om de sliter litt med å holde følge med sine tyske konkurrenter når det kommer til kvalitetsfølelsen på interiør.

Litt merkelig er det å legge merke til at jo lenger ned mot gulvet du kommer, og tynnere og billigere føles plasten som er brukt.

Styringen er svært god, som på de fleste Ford-modeller. Sittestillingen og ergonomien er god.

Motoren protesterer ikke selv om du presser den ned mot 900 o/min og bilen oppleves generelt som lettkjørt.

Gearkassen har på samme måte som hos Volkswagen fem trinn, men i motsetning til Golfen kunne vi kanskje ønsket oss en sekstrinnskasse i Focus. Vi mistenker at det kunne gjort at bilen hadde sneket seg enda litt lenger ned i forbruk særlig på motorveikjøring.

Focus stikker imidlertid av med seieren blant dieselbilene med et testforbruk på 0,461 l/mil.

Les vår vurdering av:
Peugeot 308 Hdi

BMW 118d Efficent Dynamics

Volkwagen Golf Bluemotion
Ford Focus ECOnetics

Toyota Prius

Les vår konklusjon her

Tilbake til hovedsaken

Powered by Labrador CMS